RSS

Cronică întârziată în patru acte (I)

07 Dec

Actul I.

Timidă și vizibil emoționată, regizoarea își ocupă locul între spectatori, pe culoar. „Joacă și ea un rol”, anunțase prezentatorul. Își anunță tema spectacolului: Traficul de carne vie. Iar titlul „A șaptea cafana”. Mie îmi sunase a ceva,…oriental, în orice caz o poveste. Poveste a și fost. Un studiu de caz pe seama unor interviuri luate fetelor care au căzut în capcana unui miraj- munca în străinătate. „Un studiu personal”, a ținut regizoarea să adauge, în timp ce încerca să implice publicul, împrăștiind cu mâna tremurândă niște fluturasi. „Îmi pare rău, nu mai am”, se scuză încurcată. Mă gândesc că poate și replica asta face parte din rol.

Edit: Mi s-a părut ciudat și plictisitor. Ce mod e ăsta de a începe o gală?… Venisem să văd teatru. Clasic, modern, absurd, dar să fie teatru.

Un colaj de imagini pe un DVD, proiectat pe un perete. Mă tot întrebam unde sunt actorii, și mi-am auzit gândul prinzând glas alături. Mai erau și alții nedumeriți și ușor indignați că vor asista la vreo piesă înregistrată. Destul de repede au intrat și fetele în scenă. O alternare destul de reușită între teatru-live și imagini desprinse parcă dintr-un cinematograf. Și-au intrat în rol, chiar dacă mai stângaci. Se simțea cum le tremura vocea. Fiecare și-a spus povestea, ghidate de regizoarea de la pupitru (parte din rol, desigur).

–  Pe mine m-au dus în Macedonia

-Pe mine, prietena mea m-a vândut. Mi-a spus că mă duce să lucrez la un magazin. Băiatul meu e bolnav și îmi trebuiau bani să îl operez.

Intervievatorii continuau șirul întrebărilor, reci și nepăsători, aproape mecanicizat. În loc de terapeut, au primit un robot care repeta la nesfârșit întrebările, fără să aibă răbdare să primească răspunsuri. Toul e doar o statistică, o îndosariere.

Următoarea. Numele. Câți ani ai? Unde ai fost? Ai nevoie de doctor? De psiholog? Asistența medicală e gratuită. Vrei să înveți meserie? Rămâi sau pleci?

Totul ca pe bandă rulantă.

– De mine s-a îndrăgostit un soldat albanez, vine mărturisirea unei moldovence, cu un foarte pronunțat accent. Șî mi-o zâs într-o searî:„ Io în 3-4 zâli, ti cumpăr!” Da io i-am zâs: „Nu ti cred!” Povestea se termina cu o exclamație la care unii au găsit de cuviință să râdă, dar eu cred că ascundea toată umila bucurie a unei vieți greu încercate într-un coșmar de viață: Acolo, în Albania, io am văzut pentru prima dată…MAREA!

Traume, coșmaruri, durere, psihoze, singurătate, izolare…

Aceasta nu este nici pe departe o comedie, anunțase regizoarea la început.

Le-am pus să-mi povestească o întâmplare comică și una tragică. Cu toate acestea, (observație comună) comicul lor era mai degrabă tragic. O ironie amară.

– Într-o zi au intrat în bar doi băieți de 10 ani. Au vorbit ceva cu patronul. Când m-a chemat, m-am îngrozit știind că o să-mi ceară să mă culc cu ei. «Cum poți să-mi ceri asta? Sunt copii!» «Da, dar au dat banul.» Mi-am zis: «Las’ că ți-o fac eu!» Și i-am urcat în cameră. Patronul cumpărase prezervative. Le-am întins o cutie plină. «Ia», am zis. «Ce să fac cu ele?» «Umflă-le!» Și au umflat toată noaptea prezervative.

Comic?

Pentru unii, realitatea a fost prea dură. După primele replici în care au apărut cuvintele „murdare”, și-au luat repede copiii de mână- cu care n-am prea înțeles de la început de ce au venit- și au ieșit indignați de parcă teatrul modern nu le-a picat prea bine după cină.

 
Un comentariu

Scris de pe Decembrie 7, 2010 în De interes general

 

Etichete: , , ,

Un răspuns la „Cronică întârziată în patru acte (I)

Ce părere ai?

 
Cosmisian's Blog - Ganduri Neinfinite

“I've lived through some terrible things in my life, some of which actually happened.”― Mark Twain

Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

CÂRCIUMĂ DE FIȚE

îmi rezerv dreptul de a-mi selecta clienții

intrenoaptesizi

A fine WordPress.com site

Numai Filme

by Ana Ayana

Nina Docea

de Mădălina Rodocea

JURNAL

Ajutor pentru luat zborul

SENSURI

De ce îi este omului de astăzi foame ? De iubire şi de sens. (N. Steinhardt)

Creatii manuale-Amy Crafts

Despre pasiunea pentru handmade

Poteci de dor

"Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu" - Oscar Wilde

DrStoica / da-te-n blogul meu, te rog!

zâmbet, coaching, film, pamflet, fotografie, pareri, aiurea... dar hai sa fim pozitivi!

ComiCultural

Nu știu că nu știu nimic

Înşiră-te mărgăritare

Vorbe, cuvinte și litere prăfuite, despre lume, cu lume și pentru lume

Traista cu merinde

Toate lucrurile imi sunt ingaduite,dar nu toate sunt de folos.

Cu presa de perete

un blog de Alex Nedea

Thaumaturge

talk about candles, circles, planets, stars, bananas, chants, runes and the importance of having at least four good meals every day”

Machete Didactice

Machete didactice si materiale care vin în sprijinul mămicilor, educatorilor si tuturor celor implicati în educatia copiilor la scoală sau acasă.

Pishky's Blog

Numai cuvintele zburau între noi, înainte și înapoi - N. Stănescu

psi-words

... loc de joacă pentru cuvânt. serios!

Tiberiuorasanu's Blog

LECTURI, păreri, impresii de călătorie. Eu citez NU plagiez.

Un blog de poveste

Oborul cu fantezii

Valerica Oprisanu

Just another WordPress site

Spanac

Distribuitor autorizat de fazani hazlii

Cățărătorii

Când urci pe scara vieţii, nu uita să dai bună ziua tuturor, pentru ca atunci când cobori să aibă cine îţi răspunde

La Fée Blanche

Contesă de Chou-Fleur

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută. crochiuri. cotidiene

Hapi. Riverwoman

Lift up the receiver, I'll make you a believer

Loc de dat cu capu'

sau cum să te fereşti de invizibil

Per aspera ad astra

Maison de santé

ursuleți năzdrăvani

frânturi din viață

Blogul Buceginatura2000

Informatii despre Mediu, Turism, Bucegi sit Natura 2000

Alma Nahe(r)

Să se ducă la muncă, ca să nu mai citească şi ei nişte almanahe!

Surorile Marx

globus de miuzici, filme si alte rautati

Redsky2010's Blog

Trecand prin viata cu ochii larg deschisi

Dictatura justitiei

Just another WordPress.com site

Ochiul care rade

Felii de viata

Tink3rbe11's Blog

Eu in forma bruta

Pruncu

de vorba cu mine insumi

Tabakera

...pentru ganduri la care nu pot renunta

Despre sufletul meu

Pentru că mulţi seamănă cu mine şi n-au curaj să spună

Pseudolirice

Pseudo lirice

