RSS

Arta de a învăța limbi străine

27 Iul

„Cine nu cunoaşte limbi străine nu are idee despre propria limbă

Goethe

Sursa foto

Da, arta!

Poate fi, la fel de frumos și „plăcerea”, „dorința”, „voința”, dar am ales arta, în deplină cunoaștere a sensului pe care îl are termenul.

Experiențele pe care le-am avut cu străinii (și despre care am mai vorbit și cu alte ocazii) m-au făcut să înțeleg, încă o dată, cât de avansați suntem în ceea ce privește potențialul intelectual! Cât de mult accent s-a pus întotdeauna în școala românească pe învățarea limbilor străine și cât de bine ne-a prins (nu cred că poate cineva să mă contrazică în acest sens).

Primul meu contact cu limba franceză a fost în clasa a V-a. De atunci știu și acum refrenul de la marseillaise. Profesorul nostru de franceză, poreclit Jap-jap pentru o deprindere … nu tocmai pedagogică, dar extrem de eficientă, a avut un dar deosebit: acela de a ne învăța o limbă străină- mai întâi de frică, apoi de plăcere- astfel încât să ne dorim să o aprofundăm mai departe. Regulile de pronunție erau sfinte, lucru care ne-a ajutat enorm. Apoi, la liceu, doi profesori deosebiți, au pus „bățul” pe noi, de data aceasta într-o manieră mult mai elegantă. Nu am mai vorbit în franceză din liceu. Și atunci, doar la orele de curs. Dar pot să mă laud că înțeleg foarte bine și poate dacă așa avea mai mult curaj, aș putea lega o conversație.

Cu limba engleză lucrurile au stat altfel. Abia din clasa a VI-a am început să învățăm câte ceva, dar nu prea mult până la liceu. Și acolo tot mai mult furată. Dacă nu ar fost curiozitatea de a înțelege textele melodiilor străine în vogă pe atunci, poate nu aș fi ajuns atât de departe și poate nu m-aș fi bucurat de toate lucrurile frumoase pe care le-am trăit tocmai pentru că m-am descurcat într-o limbă străină (sau, mă rog, de circulație internațională). Comparativ cu alte nații (mai evoluate) suntem cei mai buni, în ansamblu, la receptivitatea pentru a învăța o limbă nouă. Am întâlnit profesori de limba engleză, traineri la cursuri de talie internațională din alte țări care nu vorbeau atât de bine ca românii. E valabil și pentru elevi și pentru toate limbile străine cunoscute (franceză, italiană, spaniolă).

Știu, tot din experiență, că e destul de greu să te apuci de o limbă străină la o vârstă trecută de mult de cea a adolescenței. Nu am zis imposibil, doar foarte greu. Se spune că sunt cei mai receptivi copiii. Așa că…trebuie să o luăm din timp, nu?

De aceea am apreciat și lecțiile de engleză din paginile revistei Meki, care propun cântecele, jocuri, formule simple care pot fi foarte ușor asimilate de copiii de grădiniță. Mă gândesc că dacă aș fi început studiul limbilor străine așa cum au norocul cei mici acum, poate aș fi cunoscut mai multe 🙂  Iar dacă aș fi avut și eu o revistă Meki la îndemână…

„O limbă străină e ca o pânză între tine şi cel căruia îi vorbeşti, ca o mănuşă care-ţi desparte mâna de mâna celuilalt”.

Ileana Vulpescu

 
6 comentarii

Scris de pe Iulie 27, 2011 în Concurs

 

Etichete: , , , , , , , ,

6 răspunsuri la „Arta de a învăța limbi străine

  1. monicas10

    Iulie 28, 2011 at 10:22 am

    Există nații mai evoluate sau mai inteligente decât altele? Eu cred că fiecare are ceva de dat și de primit…
    Mi-a plăcut mult Ileana Vulpescu… mai ales „Arta conversației”. 😉

     
    • dagatha

      Iulie 28, 2011 at 10:26 am

      Asta este foarte adevărat, fiecare are de dat și de primit. Sunt însă unele…„aplecări”, să le zic așa. E ca și cu teoria inteligențelor multiple.. Și mai contează și alte variabile.
      Eu am spus-o…total empiric, pe baza lucrurilor pe care l-eam observat.

       
      • monicas10

        Iulie 28, 2011 at 11:14 am

        Este adevărată observația. Și eu am fost șocată de „cât de multe” știm (teoretic) și totuși… „cât de puține” (practic).
        Am învățat o limbă „moartă” de nevoie. La început singură și apoi m-au ajutat și cunoscuții. Și uite-așa am tras următoarea concluzie… Națiile care au un limbaj „ușor” (scris, vorbit, citit) sunt firi pragmatice, materialiste. Cele care au un limbaj mai dificil de învățat sunt firi artistice, cu inclinații spre filosofie. De parcă s-ar împărți „educația” spre o direcție anume, încă de la învățarea alfabetului…

         
  2. dagatha

    Iulie 28, 2011 at 11:56 am

    cred că are o legătură cu felul de a învăța și alfabetul.
    De multe ori avem senzația că știm și de fapt nu știm, asta apropo de „am învățat atât de multe, încât am constatat că nu știu nimic!”
    dar sunt și situații, mai rare, ce e drept, în care descoperi lucruri pe care le știai fără să conțtientizezi treaba asta.

     
    • monicas10

      Iulie 28, 2011 at 1:21 pm

      O mare parte din credință își are rădăcinile din recunoștință. Știi cum se spune: „cunoaștem în parte….”. Așa și eu mai fac o completare: depinde și de cine te învață!
      Obraji am avut doar până la 8 ani. Apoi am descoperit ceva care m-a dărâmat. Notele se dădeau după meseriile părinților și mai puțin după meritele copilului. Am descoperit asta și am întrebat de ce. Pe învățătoare! Urmarea? De două lucruri îmi aduc aminte: de mama cum s-a făcut ca focul în obraji și de miopia care m-a lovit brusc și inexplicabil.
      Îi sunt recunoscătoare învățătoarei pentru modul în care preda. Își făcea bine meseria și atât. Toate trec și toate au un rost pe lumea asta… 🙂

       
      • dagatha

        Iulie 28, 2011 at 1:24 pm

        Cred că fiecare are traumele copilăriei în ceea ce privește școala, dar că depinde de felul cum le integrezi evoluției ulterioare și le faci să te alimenteze pozitiv. Aici e adevărata artă.
        Da, toate, absolut toate au un rost pe lume asta.

         

Ce părere ai?

 
Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

CÂRCIUMĂ DE FIȚE

îmi rezerv dreptul de a-mi selecta clienții

intrenoaptesizi

A fine WordPress.com site

Numai Filme

by Ana Ayana

Nina Docea

de Mădălina Rodocea

JURNAL

Ajutor pentru luat zborul

SENSURI

De ce îi este omului de astăzi foame ? De iubire şi de sens. (N. Steinhardt)

Creatii manuale-Amy Crafts

Despre pasiunea pentru handmade

Poteci de dor

"Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu" - Oscar Wilde

DrStoica / da-te-n blogul meu, te rog!

zâmbet, coaching, film, pamflet, fotografie, pareri, aiurea... dar hai sa fim pozitivi!

ComiCultural

Nu știu că nu știu nimic

Înşiră-te mărgăritare

Vorbe, cuvinte și litere prăfuite, despre lume, cu lume și pentru lume

Traista cu merinde

Toate lucrurile imi sunt ingaduite,dar nu toate sunt de folos.

Cu presa de perete

un blog de Alex Nedea

Machete Didactice

Machete didactice si materiale care vin în sprijinul mămicilor, educatorilor si tuturor celor implicati în educatia copiilor la scoală sau acasă.

Pishky's Blog

Numai cuvintele zburau între noi, înainte și înapoi - N. Stănescu

psi-words

... loc de joacă pentru cuvânt. serios!

Tiberiuorasanu's Blog

LECTURI, păreri, impresii de călătorie. Eu citez NU plagiez.

Un blog de poveste

Oborul cu fantezii

Valerica Oprisanu

Just another WordPress site

Spanac

Distribuitor autorizat de fazani hazlii

Cățărătorii

Când urci pe scara vieţii, nu uita să dai bună ziua tuturor, pentru ca atunci când cobori să aibă cine îţi răspunde

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută. crochiuri. cotidiene

Hapi. Riverwoman

Lift up the receiver, I'll make you a believer

Loc de dat cu capu'

sau cum să te fereşti de invizibil

Per aspera ad astra

Maison de santé

ursuleți năzdrăvani

frânturi din viață

Blogul Buceginatura2000

Informatii despre Mediu, Turism, Bucegi sit Natura 2000

Alma Nahe(r)

Să se ducă la muncă, ca să nu mai citească şi ei nişte almanahe!

Surorile Marx

globus de miuzici, filme si alte rautati

Redsky2010's Blog

Trecand prin viata cu ochii larg deschisi

Dictatura justitiei

Just another WordPress.com site

Ochiul care rade

Felii de viata

Tink3rbe11's Blog

Eu in forma bruta

Pruncu

de vorba cu mine insumi

Tabakera

...pentru ganduri la care nu pot renunta

Despre sufletul meu

Pentru că mulţi seamănă cu mine şi n-au curaj să spună

Pseudolirice

Pseudo lirice

