So… where to next?

Scriam în postarea trecută despre ANPCDEFP, Agenția Națională care ne face viața mai frumoasă în teribilul și controversatul sistem de învățământ românesc. Am aflat abia în 2009 despre beneficiile pe care le aduce, de la colegele mele, cele două coordonatoare de proiecte europene, A&A 🙂 Ele au plecat primele în mobilități individuale, adică burse Comenius finanțate de Comenius și de FSE. S-au întors atât de entuziasmate încât ne-au tot împins de la spate să mergem și noi ceilalți. E drept ca prima încercare a fost cam timidă, pentru că încă nu înțelegeam exact cum funcționează și mi se părea too good to be true, it will never happen to me. Am aplicat prima dată în 2010, împreună cu consortul, pe același curs în Grecia: Creativity and Learning (Creativitatea este contagioasă. Dă-o mai departe! (A. Einstein)). Experiența a fost uimitoare. Mai întâi nu ne reveneam din șoc: am primit bursa! Apoi nu ne reveneam din șocul că luasem amandoi! Apoi ne-am bucurat că revedem Grecia (prima țară străină în care ieșisem amândoi în „săptăluna”  de miere cu câțiva ani înainte).

Pentru că m-am obișnuit cu ideea, anul trecut am aplicat din nou. (Suntem norocoși că putem aplica în fiecare an, străinii nu au acest privilegiu). De data aceasta am ales cursuri diferite, iar pentru mine a fost Italia: Cooperative Learning (People I’ve met, places I’ve seen…). Unul din beneficiile acestor mobilități individuale este că poți avea o experiență unică de învățare într-un mediu nou și ofertant, pe bani europeni. Alt avantaj este legat  de faptul că aceste plecări pot facilita realizarea unor proiecte multilaterale cu parteneri din țări străine, pe care îi întâlnești la curs. A & A au devenit coordonatoare de astfel de proiecte la noi în școală, m-au cooptat (îmi place să cred că au făcut-o pentru că fac treabă bună) iar eu am avut din nou șansa să aflu cam cum fac străinii educație. Așa că am fost în Turcia (Welcome to Elazığ – The City of Saints), iar acum în Suedia (Falling in love with Sweden!).

Așadar… Nu știu cât mai ține acest program de finanțare europeană, nu știu ce șanse vor mai fi în viitor, dar atâta vreme cât voi fi, mă voi strădui să nu le ratez. Dincolo de gustul amar că e foarte greu să aplici tot ce ai învățat acolo pentru că noi încă mai scriem cu cretă pe o tablă improvizată dintr-un perete văruit cu negru, rămâne faptul că te formezi continuu și oferi o dimensiune europeană educației: înveți lucruri noi pe care cursurile de formare din țară nu reușesc să le imprime întotdeauna, intri în contact cu alte mentalități și realizezi un schimb e experiență care îți schimbă perspectiva asupra a ceea ce ar trebui să însemne învățământul, îți perfecționezi cunoștințele de limbă, vezi locuri și întâlnești oameni.

Invidioșii spun că ne plimbăm și atât și că mai bine am sta la școală să facem ore. Le urez succes la conceperea aplicațiilor pentru o astfel de bursă! Avem nevoie de o astfel de evadare pentru că altfel riscăm să credem că este bine așa cum lucrăm noi și nu înțelegem de unde provine eșecul elevilor noștri. Iar aceste proiecte au schimbat cu adevărat vieți. Este mai puțin spectaculos în cazul profesorilor, dar elevii vin complet diferiți. Pentru unii dintre ei, proiectele au fost unica șansă de până acum de a ieși din țară și de a vedea cum e dincolo. S-au legat prietenii, s-au fixat principii, s-au născut bucurii și emoții.

So…should I stay or should I go? 😀

Evident că the show must go on! 🙂

Cam în două săptămâni… zburăm din nou! Următoarea plecare în al doilea proiect  „Let’s Meet Under the Spots” este din nou Grecia! 🙂 Cei patru elevi pe care îi luăm cu noi au de pus la punct un basm original pe care îl voi pune în scenă pentru utlima întâlnire de proiect din Croația, anul viitor.

Și pentru că nu vreau să se spună că plec doar pe spinarea altora, anul acesta am aplicat din nou pentru o bursă individuală! Guess what! I am going to…Norway!!! În iunie. Iar consortul de pregătește să vadă minunata Suedie de data aceasta.

Se pare că nu e greu să accesezi aceste fonduri! E mult de muncă privind toate hârtiile și activitățile de diseminare, dar una peste alta, este un efort care merită!

Iar eu ajung să văd Norvegia!!!!!!!! Wow!

🙂

17 comentarii

  1. Acum că tot m-am lăudat, trebuie precizat că TOATĂ lumea are acees la astfel de programe. De aceea am dat și linkulș către agenție. De asemenea, am vrut să subliniez că formarea continuă a cadrelor didactice este necesară și posibilă și choar dacă, de mult ori, nu poți aplica tot ce înveți, faptul că înveți este un câștig personal imens.

  2. „Scriam în postarea trecută despre ANPCDEFP…”
    Am recitit cu MARE atentie „postarea trecuta” ( https://experimentesiexperiente.wordpress.com/2012/03/29/10-things-i-love-about-stockholm/) , da’ n-am gasit locul unde vorbisesi despre agentia aia. Ma ajuti te rog?

    Felicitari pt obtinerea atator burse succesive – consider ca le meriti, in primul rand pt ca le vrei si esti dispusa sa faci ceva pt obtinerea lor, si apoi fiindca esti si bine pregatita SI iti si dai tot interesul ca sa indeplinesti conditiile necesare pt a le obtine si muncesti din greu pt asta.

    „…un perete văruit cu negru…”
    !

    „Invidioșii spun că ne plimbăm și atât…”
    Si-asa iti plac dumitale zicalele populare, IA incearca si cu „frunza verde loboda/ gura lumii sloboda”, sau cu „caii latra, ursul trece”, sau cu „nu mor caii cand vor cainii”…

    „Este mai puțin spectaculos în cazul profesorilor, dar elevii vin complet diferiți.”
    La varsta aia nu numai ca sunt mai maleabili, mai putin inchistati conform premodelarii existente, dar o asemenea re-modelare le mai SI faciliteaza un adevarat „foc de artificii” de idei noi.

    „Cei patru elevi pe care îi luăm cu noi au de pus la punct un basm original…”
    Inteleg eu bine? Copiii aia au insarcinarea sa… compuna, sa nascoceasca, sa alcatuiasca un basm, cam ce facusera la noi – bazandu-se pe preexistente creatii populare – Creanga si Ispirescu? Hm!

    „Se pare că nu e greu să accesezi aceste fonduri!”
    Ba – din cate scrii dumneata – pare a fi destul de greu, dar nu imposibil si nu cu obstacole suplimentare artificial impuse de birocratie, ci doar cu impedimente aparute in mod natural si care pot fi depasite prin munca.

    • era „una din postările anterioare” : „Falling in love with Sweden”. Este un link acolo către ANPCDEFP. Voi reformula.
      *Mulțumesc pentru aprecieri.
      *„un perete …vopsit cu negru” sună mai…elocvent 😀
      *Despre invidioși, doar am precizat că există. Dintre aceia care consideră că „strugurii sunt prea acri” :-))
      *Ai înțeles bine. spre deosebire de mobilitățile individuale care sunt exclusiv pentru profesori (iar elevii sunt beneficiari indirecți), proiectele multilaterale sunt pentru elevi. se realizează un schimb de experiență la nivel internațional. În proiectul ”Let’ Meet Under the Spots”- care se derulează din 2011 până în 2013- elevii in cele 5 țări au ales și propus câte un basm reprezentativ (fiecare pentru țara lui). La întâlnirea din Turcia, ei au citit toate basmele, și au ales elemente comune și diferite pe care, apoi, le-au folosit pentru a scrie un basm nou. Basmul nou trebuie să conțină câte ceva din toate cele 5 basme. Fiecare țară și-a creat basmul propriu (vreau să mă laud că elevii noștri, deși sportivi, așadar fără preocupări înalte legate de educație) au conceput un basm foarte interesant și original. Acestea vor fi prezentate în Grecia acum. În final, fiecare țară va face o scurtă dramatizare a basmului pe care o vor înregistra și o vor posta pe blogul proiectului. În Croația, la ultima întâlnire, probabil că pe scenă se vor juca scene reprezentative din aceste basme.
      *Greu, doar în sensul în care este necesară nițică documentare înainte de a purcede la completarea formularului. Dar dacă îți alegi cursul pe considerentul conținutului și nu aclea al turismului, ai șanse foarte mari de reușită. 🙂

    • Pai bine, mai oameni buni mai, sa nu-mi atrageti niciunul dintre voi atentia CE „minuni” au rezultat fiindca am omis sa tastez doua semne consecutive?
      CUM adica „CAII latra, ursul trece”? EVIDENT – „CAINII latra, ursul trece”… (Vedea-v-as latrandu-va CAII – CE figuri ati face, CAT DE LARG v-ar ramane gura cascata?)

      • :-)))))
        Victore, dragă, e criză și nu avem bani să angajăm alt corector. Că asta este specialitatea ta, numai tu te poți ocupa așa de bine de acest domeniu :-)))) Ideea am prins-o cu toții, da sună prea bine așa „a la Victor” 😆 Ce, numai eu să o comit?
        :-))))

      • Da’ CE, am avut eu VREODATA, PE UNDEVA, pretentia ca eu as fi infailibil? Nu ma simt papă… si nici nu stiu sa fi fost scutit de catre primarie s-„o comit” SI EU.
        Si – dupa cate se poate vedea – chiar si propriile mele texte – la o eventuala re-lecturare – le corectez cu aceeasi osârdie ca si pe ale celorlalti (si TOT fara a baga in seama simplele mistypuri – CU EXCEPTIA unor cazuri ca cel de fata, unde rezulta ceva PREA „gogonat” (sau amuzant, sau etc) pt a fi lasat „sa treaca”, „sa se piarda”…)

      • …sau sa pierdem ocazia de a raspunde la tachinari? (Ceea ce – intre noi fie vorba – mi se pare cat se poate de corespunzator!) 😀 😆

  3. Dap merg si eu pe mana lui Victor , multi zic ca ne plimbam de fapt si vedem locuri minunate dar nu se gandesc ca de fapt avem o meserie care ne aduce in aceste locuri .Succes iti doresc in ceea ce faci si ma bucur ca reusesti in viata si totodata faci ceea ce iti place .

    • apoi…nu știu cât reușesc, dar îmi place să profit al naibii de oportunitățile pe care le mai scapă viața printre degetele ei firave :-)))
      Victor zicea că nu merită osteneala de a-i băga în seamă pe cei care spun astfel. lucru pe care, de altfel, nici nu îl fac! Era doar o trecere în revistă a părerior unora care, pentru că nu au nici viață socială, nici profesională, nici de un alt fel, caută bârnele din ochii celorlalți 🙂

Ce părere ai?