RSS

Lecții importante despre viață în Norvegia

28 Iun

Frumos în Norvegia!

Am zis frumos??? Fabulos! E a treia oară când plec într-o mobilitate individuală Comenius (ai dreptul să accesezi un curs pe an) și de fiecare dată se dovedește și mai spectaculos. Cursul? A fost foarte bine pregătit și abordat. Trainerii? Niște oameni minunați! Colegii? Oameni care știu să fie serioși când trebuie și ne-serioși când este vorba despre ”having a good time”.

Ce am învățat acolo? Sunt idei scrise la întâmplare, dar care trebuie notate ca într-un jurnal cu amintiri prețioase, astfel încât gândurile și simțirile să poată fi reactivate oricând simt nevoia să mă întorc în timp.

Așadar, ce am învățat în Norvegia?

* Norvegia este o țară civilizată. Nu am spus „perfectă”, ci doar civilizată. Au și ei demonii lor, dar diferența o face faptul că ei chiar luptă să și-i depășească! Subiectul cursului s-a învârtit în jurul conceptului de educație inclusivă, iar organizatorii s-au străduit să ne arate cum este construit, din acest punct de vedere, sistemul educațional norvegian. Multe chestiuni sunt teoretice, altele sunt utopice de-a dreptul, o parte pot să jur că nu vor putea fi aplicate într-o țară ca a noastră, pentru că ne ia mult să schimbăm o mentalitate a unei întregi nații. Dar am învățat de la norvegieni că este esențial să ai conștiința lucrului bine făcut, să faci totul cu conștiinciozitate, să fii serios și corect, să te respecți pe tine, respecându-i pe ceilalți.

*Metoda Grunnlaget se referă la strategii didactice pentru învățarea eficientă a conceptelor. Deși aplicată mai mult pentru copiii cu bariere in procesul de învățare (ei evită foarte elegant etichetarea lor drept copii cu nevoi speciale), s-a dovedit, până la final, că metoda  se poate aplica foarte bine la orice nivel și la orice materie studiată în școală. Îți trebuie multă răbdare, dedicație și pasiune pentru toată munca asta. Pentru că răsplata este mare! Nu ne legăm de cea materială aici, vorbim de copii care reușesc să ”se recupereze” în urma programului și care ajung să se descurce singuri în viață, chiar dacă nu au fost atât de norocoși la naștere.

* Norvegia este o țară extrem de frumoasă. Munți cu zăpadă așezați în oglindă cu versanți verzi, cascade, fiorduri, liniște… Locurile pe care le-am vizitat semănau oarecum cu unele zone autohtone, lucru remarcat și de organizator, care a călătorit în România de câteva ori.

Această prezentare necesită JavaScript.

* În Voss nimeni nu se grăbește! De ce să te grăbești dacă acolo nu trebuie să faci totul ”mai repede, că se întunecă”. Vara nu se prea întunecă, și așa ai senzația că timpul are altă dimensiune decât în lumea reală. Iar iarna este oricum întuneric tot timpul, așa că…unde să te grăbești?

* Am învățat că se poate conduce decent și prudent! dacă aș fi îndrăznit să traversez vreo stradă cu spatele, cu siguranță că nu aș fi pățit nimic. Rata accidentelor de circulație este foarte scăzută. Se circulă cu viteza legală chiar dacă nu este nimeni pe șosea, nu se claxonează, nu se înjură, nici măcar nu strâmbă nimeni din nas dacă ai pasul mai lent pe trecerea de pietoni.

* De la Voss la Bergen sunt mai puțin de 100 de km, cu 50 de tuneluri, cel mai lung având cam 3 km. În stânga munte, în dreapta lac, aici un curcubeu rătăcit, acolo ploaie cu soare. Peisaj pitoresc și mirific cu căsuțe intime și decente care se asortau perfect cu zona. Nimic opulent, nimic țipător care să-ți zgârie retina.

* Am învățat că nu contează ce limbă vorbești sau din ce colț de Europă vii, suntem foarte asemănători și ne putem înțelege de minune. De la belgience am învățat ce important este ca, indiferent de vârstă, să poți râde cu poftă, să-ți poți face prieteni cu ușurință, să poți împărtăși celorlalți ceea ce știi fără a avea vreun aer de superioritate. De la colega din Cehia am învățat cum să ai răbdare și delicatețe. Agnes din Ungaria ne-a arătat cum se râde sănătos, ca o terapie pentru reîncărcarea bateriilor atunci când te întorci să lucrezi cu niște copii cu autism. Fetele din Luxemburg ne-au învățat că a fi tânăr înseamnă a fi creativ, calitate de care ai nevoie pentru a acumula experiență în lucrul cu copiii. Dina, din Portugalia, a demonstrat că dacă vrei, poți să-ți îmbunătățești cunoștințele lingvistice. Trebuie doar să nu stai deoparte, ci să încerci mereu.

* Tot cu ocazia aceasta minunată am aflat că 7 români din colțuri diferite ale țării pot forma o echipă care să arate celorlalți ceea ce trebuie să știe despre noi. (Evident, a existat o excepție, dar nu a putut să ne strice buna dispoziție și cheful de muncă 🙂 )

Would I go there again?

Definitely yes! Eu și toată echipa, de altfel 🙂

 
28 comentarii

Scris de pe Iunie 28, 2012 în Călătorii

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , ,

28 de răspunsuri la „Lecții importante despre viață în Norvegia

  1. almanahe

    Iunie 28, 2012 at 11:49 pm

    O, da! Eu m-aş muta de tot acolo!

     
    • dagatha

      Iunie 28, 2012 at 11:52 pm

      eh…am și eu un gând mic. Da’ mic de tot! :-)))

       
  2. pitici, dar voinici

    Iunie 29, 2012 at 7:48 am

    orice experienta este binevenita si ne ajuta sa depasim obstacole fizice/psihice
    daca schimbarea mentalitatii incepe cu cei care se ocupa de educatia copiilor, atunci sunt totusi sperante…;)

     
    • dagatha

      Iunie 29, 2012 at 9:30 am

      așa sperăm și noi…
      numai că și aici e tot o luptă la fel de puternică precum aceea pentru supravierțuire…

       
  3. vavaly

    Iunie 29, 2012 at 10:39 am

    Mie imi e teama ca daca ajung pe acolo nu mai am chef sa ma mai intorc in pitoreasca noastra patrie. Felicitari pentru experientele acumulate si pentru faptul ca stii sa te imbogatesti cu fiecare noua calatorie.

     
    • dagatha

      Iunie 29, 2012 at 5:07 pm

      ei…de frumos e frumos, dar îmi trebuie mai mult ca să rămân acolo… 🙂
      Dar e clar că de îmbogățit…cât încape 🙂

       
  4. Dana

    Iunie 29, 2012 at 7:14 pm

    Sa-ti traiasca , frumoase impresii.

     
    • dagatha

      Iunie 30, 2012 at 4:50 pm

      da…
      amintiri ….
      adevărul e că am fost norocoasă anul acesta…am văzut atâtea…

       
  5. ch3815h

    Iunie 29, 2012 at 11:01 pm

    bravo, felicitari pentru cura nordica de fresh air, civilizatie, coabitare si alte cele. 🙂

     
    • dagatha

      Iunie 30, 2012 at 4:54 pm

      heheheeeeeee, bine te-am regăsit!
      Mulțumesc 🙂 A fost o experiență nemaipomenită!

       
  6. eumiealmeu

    Iunie 30, 2012 at 5:31 am

    ce slide frumos ați reușit să expuneți, doamna. 🙂
    cât despre Norvegia, fie pâinea cât de rea, dacă e lumină mai multă în țara mea… 🙂
    hai că asta a fost din ciclul… când vulpea nu ajunge la struguri…
    deci, Norvegia e una dintre țările în care te simți important, indiferent ce meserie ai sau cât de frumos sau bolnav îți este copilul. și mai e o țară în care îți doresc să ajungi. câteodată sau definitiv (deși, definitiv nu cred că-ți dorești tu să ajungi știind că eu voi sta pe capul tău cel puțin 4 luni din an, atât cât am eu concediu! 🙂 )
    să vedem dacă-ți mai priește urarea… să ți se împlinească visele! 🙂

     
    • dagatha

      Iunie 30, 2012 at 4:59 pm

      Doamna, da, am reușit…cu nițel ajutor de la prieteni, nu? 😉
      Cât despre minunata Norvegie…știi doar că mie mi se rup greu chingile…De plecat…e oșor atâta vreme cât știi că te întorci…
      Și nu mă sperie concediul tău de 4 luni! 😆

       
  7. Ciprian Bojan

    Iunie 30, 2012 at 11:42 am

    Ce frumosss! 😀

     
    • dagatha

      Iunie 30, 2012 at 5:02 pm

      dap! 🙂
      Ar trebui să aplici și tu! Ai șanse mult mai mari!
      Think about it!

       
      • Ciprian Bojan

        Iunie 30, 2012 at 5:59 pm

        Știi tu cum îi: teoria ca teoria practic(hi)a ne omoară! Da, până la urmă, cine ne interzice să perseverăm?? 😉

         
        • dagatha

          Iunie 30, 2012 at 7:08 pm

          lasă că nu e așa de greu nici cu practica! eu cum am putut? Acum cât mai sunt fonduri că vor să le scoată și pe astea, evident! dacă te hotărăști…știi unde să întrebi! 🙂

           
  8. convietuire

    Iunie 30, 2012 at 6:01 pm

    frumoasa descriere 🙂

     
    • dagatha

      Iunie 30, 2012 at 7:07 pm

      la așa experiență…așa descriere 🙂

       
  9. Maria

    Iulie 1, 2012 at 4:17 pm

    Minunata experienta! Te imbratisez cu drag! 🙂

     
    • dagatha

      Iulie 1, 2012 at 4:37 pm

      Cu adevărat minunată!
      Și eu, Măriuco!
      🙂

       
  10. Alina

    Iulie 1, 2012 at 10:33 pm

    Fiecare loc are un farmec aparte, si ma bucur ca ai avut ocazia ca iti picuri prin vene macar cate un strop din cat mai multe tari fermecate precum e asta. Felicitari!
    PS- AM un prieten pe-acolo, ma tot roaga de vreo 3 ani sa-l… acompaniez, motiv pentru care imi tot zice, macar cate o data pe luna, cate un lucru care acolo e minunat (si, evident, la noi… mai putin). De la sistemul de sanatate la linistea pe care ti-o da siguranta financiara, de la privelisti la linistea de pe fetele oamenilor.
    Dar, ce sa-i faci daca aici, si numai aici, ma simt ACASA? Te pup si numai bine!

     
    • dagatha

      Iulie 1, 2012 at 10:52 pm

      Aceeași problemă o am și eu! 🙂 E minunat acolo, totul pare de poveste, dar…

       
  11. personalitate autentica

    Iulie 4, 2012 at 8:26 am

    bravo Romania!!!

     
  12. Camelia

    Iulie 8, 2012 at 7:23 pm

    Departecălătorita mea, pe unde ţi-au mai umblat picioruşele…nepreţuite amintiri ţi-ai adus înapoi, şi cred că dacă ar fi încă să ne mai spui despre ele, poveştile a ceea ce ţi-au fost, am sta şi le-am asculta venitul, iar tu ai fi fără istovire.
    Cum ai simţi acolo clipele trecând?

     
    • dagatha

      Iulie 8, 2012 at 11:58 pm

      ooo, daaa, dacă ar fi să povestesc…nu m-aș mai opri! 🙂 E atât de frumos când reușești să ieși din cotidian, să te rupi de urâciuni și de blasfemii distrugătoare de suflete și să trăiești frumusețea locurilor și a oamenilor, indiferent unde ar fi asta și indiferent cine sunt oamenii.
      Clipele? Uneori treceau prea repede, alteori, gândindu-mă cu drag acasă, îmi părea că se mișcă mai greu… 🙂

       

Ce părere ai?

 
Cosmisian's Blog - Ganduri Neinfinite

“I've lived through some terrible things in my life, some of which actually happened.”― Mark Twain

Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

CÂRCIUMĂ DE FIȚE

îmi rezerv dreptul de a-mi selecta clienții

intrenoaptesizi

A fine WordPress.com site

Numai Filme

by Ana Ayana

Nina Docea

de Mădălina Rodocea

JURNAL

Ajutor pentru luat zborul

SENSURI

De ce îi este omului de astăzi foame ? De iubire şi de sens. (N. Steinhardt)

Creatii manuale-Amy Crafts

Despre pasiunea pentru handmade

Poteci de dor

"Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu" - Oscar Wilde

DrStoica / da-te-n blogul meu, te rog!

zâmbet, coaching, film, pamflet, fotografie, pareri, aiurea... dar hai sa fim pozitivi!

ComiCultural

Nu știu că nu știu nimic

Înşiră-te mărgăritare

Vorbe, cuvinte și litere prăfuite, despre lume, cu lume și pentru lume

Traista cu merinde

Toate lucrurile imi sunt ingaduite,dar nu toate sunt de folos.

Cu presa de perete

un blog de Alex Nedea

Machete Didactice

Machete didactice si materiale care vin în sprijinul mămicilor, educatorilor si tuturor celor implicati în educatia copiilor la scoală sau acasă.

Pishky's Blog

Numai cuvintele zburau între noi, înainte și înapoi - N. Stănescu

psi-words

... loc de joacă pentru cuvânt. serios!

Tiberiuorasanu's Blog

LECTURI, păreri, impresii de călătorie. Eu citez NU plagiez.

Un blog de poveste

Oborul cu fantezii

Valerica Oprisanu

Just another WordPress site

Spanac

Distribuitor autorizat de fazani hazlii

Cățărătorii

Când urci pe scara vieţii, nu uita să dai bună ziua tuturor, pentru ca atunci când cobori să aibă cine îţi răspunde

La Fée Blanche

Contesă de Chou-Fleur

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută. crochiuri. cotidiene

Hapi. Riverwoman

Lift up the receiver, I'll make you a believer

Loc de dat cu capu'

sau cum să te fereşti de invizibil

Per aspera ad astra

Maison de santé

ursuleți năzdrăvani

frânturi din viață

Blogul Buceginatura2000

Informatii despre Mediu, Turism, Bucegi sit Natura 2000

Alma Nahe(r)

Să se ducă la muncă, ca să nu mai citească şi ei nişte almanahe!

Surorile Marx

globus de miuzici, filme si alte rautati

Redsky2010's Blog

Trecand prin viata cu ochii larg deschisi

Dictatura justitiei

Just another WordPress.com site

Ochiul care rade

Felii de viata

Tink3rbe11's Blog

Eu in forma bruta

Pruncu

de vorba cu mine insumi

Tabakera

...pentru ganduri la care nu pot renunta

Despre sufletul meu

Pentru că mulţi seamănă cu mine şi n-au curaj să spună

Pseudolirice

Pseudo lirice

