RSS

Să decidă ”boborul: a fi sau a nu fi…cacofonie?

13 Feb

Expozițiune:

Mai înainte de toate, să ne jucăm de-a votul democratic. Vă invit respectuos și insistent să vă exprimați părerea în privința subiectului imediat următor, iar apoi să precizați clar că nu v-am obligat, mituit, constrâns în niciun fel să ziceți un lucru sau altul😀 .

Intrigă:

Citiți textul ( de preferat cu voce tare sau chiar apăsat, în fața oglinzii😀 ca să sesizați nuanțele) :

Pentru că caut să sar calul cu orice preț, las la latitudinea fiecăruia alegerea răspunsului potrivit. Ca camarad de lupte seculare cu alții preocupați de dezastrele exprimării cotidiene, susțin o politică care pare revoltător de supărătoare uneori.

Mi-au plăcut întotdeauna provocările, mai ales cele decente și de bun simț. De data aceasta este vorba despre un comentariu la postarea mai veche pe tema cacofoniilor.

Cine mă cunoaște, știe că nu sunt un susținător fanatic al exprimărilor hipercorecte (sic!), în ciuda minunatei profesii. Ba, dimpotrivă, uneori nu se numără deloc printre preocupările mele, de exemplu când intru pe diverse pagini online să mă delectez sau să culeg vreo informație.

Cu toate acestea, în articolul citat mai sus, am încercat să tratez o problemă mai serioasă decât sunt scrierile mele de obicei, fără a avea intenția sau aroganța de a impune un punct de vedere, ci doar de a exprima unul pertinent și, am zis eu, bine argumentat. Nu insist asupra demonstrației pe care deja am derulat-o acolo, ci doar asupra noului comentariu al stimabilului Adrian pentru a lămuri unele aspecte🙂

Desfășurarea acțiunii:

1.cacofonia nu este o greșeală

Unul dintre comentatorii postării au pus în discuție același lucru. Să zicem că nu discutăm dacă e corect sau nu, dar cu siguranță nu pot să admit că o astfel de exprimare este firească, normală și plăcută, atâta vreme cât este clar felul în care ea iese strident în evidență. Nu înseamnă că le pescuim în orice exemplu, dar nici nu le pot încuraja.

2. Lecțiile de limba română, foarte concentrate pe formă și aproape indiferente la conținutul și calitatea comunicării, ne-au învățat că trebuie să evităm cacofoniile. Dar asta e o obsesie artificială, o dresură, nu o necesitate obiectivă a limbii. Scopul limbii este comunicarea, nu rebusul alipirii cuvintelor și nici scoaterea ochilor interlocutorului pentru greșeli reale sau imaginate.

Lecțiile de limba română n-or fi fost concepute chiar toate de niște necunoscători🙂 În același sens în care dumneata promovezi ideea că contează calitatea exprimării, înseamnă că și forma în care se face comunicarea este, totuși, importantă. Sau poate vrei să spui că nu e nicio diferență între adresarea ”Meri la loc, loază!” și ”Poftește, te rog, la locul tău!” Dacă nu contează forma atât de mult în comunicare, de ce s-or mai fi străduind atâția să aleagă ”cuvinte potrivite” ”ce din coadă au să sune”? Comunicarea – în sensul simplei transmiteri a unei informații- o face și Vanghelie până la urmă. Și, totuși, toată lumea își râde de el când ține vreun discurs… „emoționant”.

3.Despre cacofonie scriu și lingviștii, dar de obicei numai pentru a critica evitarea obsesivă a cacofoniilor și prea marea importanță care li se dă în școală. În lucrările de lingvistică problema cacofoniilor practic nu există. Ea apare doar în manualele proaste de azi.

Scriu lingviștii dar nu în lucrările de lingvistică? Să înțeleg că dacă un lingvist NU are o lucrare de lingvistică, nu contează ce păreri are? Dacă „până și” lingviștii (adică nu numai câte unii, simpli vorbitori :-)  ) scriu despre cacofonii, înseamnă că, pe undeva, deranjează și la acel nivel o astfel de exprimare. Că nu se insistă asupra ei decât atunci când devine foarte supărătoare, de acord. În plus, cacofonia, ca lecție, apărea și în manualele vechi🙂. Cele de astăzi…nu știu pe ce criterii le poți considera „proaste”, dar aceasta este o altă discuție.

4.Cuvinte urîte care par să se formeze accidental la întîlnirea altor cuvinte există și în alte limbi, bineînțeles. Dar numai românii vorbesc atît de mult despre cacofonii și le ridică la rang de greșeală. Nu vi se pare ciudat?

Nu știu dacă românii vorbesc ”atât de mult” despre cacofonii. Se consideră că trebuie evitate, atât. Tu însuți ai spus că nu există scrieri se specialitate pe această temă. Dar dacă românului i se năzare că nu ”sună” bine și scrie ceva sau poartă o discuție despre subiectul în cauză, nu înseamnă că devine obsesie lingvistică. Celelalte limbi…le au pe ale lor🙂 A noastră e mult mai melodioasă și poate de aceea se simt și mai puternic aceste disonanțe. Totuși, se discută despre asta și în alte limbi: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090517005201AATtMFx. Exemplul este găsit în grabă, dar e suficient pentru a ilustra că există astfel de preocupări și „la case mai mari”.

5. Scriitorii români de pînă prin secolul al XIX-lea făceau cacofonii peste cacofonii, fără să le pese, pentru că nu apăruse moda asta a arătării cacofoniilor cu degetul. Ei spuneau fără jenă „ca cum”. Azi trebuie neapărat să spui „ca și cum”, pentru că altfel vine poliția anticacofonică.

Cred că glumești!🙂 Atunci de ce o fi evoluat limba asta între timp? De ce și-or fi bătut capul atâtia lingviști să schimbe norme aiurea? Ce rost are DOOM-ul? Trebuie să fi rămas la exprimările secolului cu pricina? Reflectau mai bine realități ale limbii noastre?

A, și formularea ”ca și cum” este la fel de greșită🙂

6. Cacofonia este în mintea celui care o depistează. El singur e vinovat că l-a deranjat. Ca urmare e datoria lui să se vindece de obsesia asta.

Asta va decide ”boborul” prin vot liber exprimat🙂 Am ales să iau în considerare caracterul de generalitate al exprimării, în acest caz, și nu o eventuală adresare directă către autoare🙂

7. Vă invit să mă contraziceți. Arătați-mi o scriere a unui specialist al limbii potrivit căruia cacofonia ar fi o greșeală. Dacă dă și o justificare sînt de-a dreptul fericit, dar măcar să vedem un lingvist care face afirmația asta, chiar și neargumentat. Găsiți?

La această oră târzie din noapte, nu găsesc decât opinia unui singur lingvist care pare, și el, deranjat de astfel de exprimări nefericite. Sincer, mie îmi este de ajuns🙂

Punctul culminant:

 Pînă găsiți am o rugăminte: nu mai răspîndiți informații false. Există destule prostii pe internet; măcar oamenii cu discernămînt să se abțină de la ele.

Ei, uite, vezi? Aici deja m-am aprins!😆 Poți să desființezi articolul cu pricina cu argumente palpabile și mai ales DECENTE, nu cu acuzații care deranjează la fel de mult ca cacofonia despre care tot discutăm. Eu am căutat pe net și am dat de tot felul de linkuri către lucrări serioase și oameni serioși, după cum arată exemplul de mai sus care face trimitere către opinia domnului Pruteanu. Sau și dumnealui o fi scris tot…”prostii pe internet”?!🙂

Deznodământ:

Nu mă deranjează să fiu combătută sau, eventual, convinsă, în cele din urmă că mă înșel, dar cu atitudinea am o problemă.

Rog cititorii să-și exprime opinia și promit că nu țip și nu plâng dacă toți sunt împotrivă.

😀

Până una-alta, să dansăm🙂

 
 

Etichete: , , , , , , , , , , , ,

117 responses to “Să decidă ”boborul: a fi sau a nu fi…cacofonie?

  1. Drugwash

    Februarie 13, 2013 at 5:29 am

    Discută vecinii pe stradă, întrebînd:
    Că cine? Că care? Că unde? Că cînd?
    Dar n-are niciunul răspuns la întrebare
    Că cine, că unde, că cînd, că care…

     
    • dagatha

      Februarie 13, 2013 at 8:45 am

      Pãi si asta e de bine sau de rãu?😀

       
      • Drugwash

        Februarie 13, 2013 at 3:07 pm

        Unde-i formă fără fond, nu e bine. Unde-i fond fără formă, iar nu e bine. Cam ca în bancu’ cu Tache şi Tică.😉

        Dacă ar fi să-mi pice cu adevărat pata, ai avea numai beep-uri pe aici, da’ caut să mă abţin.🙄

         
        • dagatha

          Februarie 14, 2013 at 1:08 pm

          nu te abține, bre! lasă-le să curgă! Fă scandal!😆
          Stai că nu a intrat încă Victor! Atunci să te ții!😆

           
          • Drugwash

            Februarie 14, 2013 at 2:24 pm

            Ei şi tu acuma, doar nu vrei să spurc ziua lu’ nea Vali Americanu’ cu gîndu’ meu neaoş scăpat în vorbă!😛

            Ia, pînă una-alta primeşte un huguleţ❤ şi-om mai vedea noi ce facem şi cu limba. Aia română, cititorule – un' te duci cu gîndu', ha?!😎

             
            • dagatha

              Februarie 14, 2013 at 4:09 pm

              😆
              Spurc-o, dă-o-ncolo! Crezi că lu’ nea Vali Americanu’ îi pasă?😆

               
              • Drugwash

                Februarie 14, 2013 at 4:27 pm

                Nu se face, parol! Şi-apoi dacă pînă şi Pinţul, la vîrsta inocenţei, a simţit zgîrieturile urcîndu-i-se pe scăriţă şi bătînd cu ciocănelul în timpan, eu aş plesni tare cu ciocanul (nu spui care!) în masă şi-aş declara pîrîta – pe numele său, cacofonia – vinovată de uciderea esteticii conversaţionale, drept pentru care ar trebui pedepsită prin exil în Ţara Analfabeţilor. „Case closed”.🙂

                P.S. Există două categorii de specialişti ai limbii: lingviştii şi limbiştii. Problema apare cînd unii interferează cu specialitatea celorlalţi…😎

                 
                • dagatha

                  Februarie 14, 2013 at 4:47 pm

                  Asta da atitudine, dom’le! Să luăm tauru’ de „kuarne”, zic (că tot nu contează forma, zic unii). Asta ziceam și eu în comentariul adresat Păntușii (aka mătușa Pințului) : dacă bietul copil a simțit că mama lui personală vorbește necivilizat, fără să aibă studii de specialitate (copilu’, zic, că mama pare să fi terminat câteva), cum să las ”io” frumusețe de ”cacafonie” să-mi strice urechile delicate? 😆

                   
                  • Drugwash

                    Februarie 14, 2013 at 8:02 pm

                    Hapsolut korekt – să n-am parte de kk dacă te minţesc!😀

                     
  2. freeson4

    Februarie 13, 2013 at 7:00 am

    Eu sunt impartial, ca romanul.
    Mi-am dezvoltatdeprinderi ce retrogradeaza in reflexe. Ocolirea cacofoniilor e pentru mine ca condusul pe dreapta (🙂 ).
    Acuma, daca mai da vreunul in cate o groapa de-asta, mai cu un dezacord, mai cu o cacofonie, nu ma sifonez. Iau ideea pe care vrea sa mi-o transmita si-i caut ceva calitati. Daca nici asa nu merge, poate persoana are altceva, eu stiu…?! Par frumos, masina interesanta, slujba de invidiat…
    Ceva trebuie sa compenseze macar cat de cat hartoapele din exprimarea orala. E vina mea daca nu identific ceva-ul ala.

    Ei…cu exprimarea in scris jucam in alta liga. D-aia imi cer iertare pentru lipsa diacriticelor, da’ telefonul meu are si el personalitatea lui si nu vrea sau nu stiu eu cum sa il invat treburi de-astea cum sunt diacriticele.
    Si unde mai pui ca acum trebuie sa apara si diacriticii.

    Nu-i bai!

     
    • dagatha

      Februarie 13, 2013 at 9:06 am

      imparţial, zici?🙂
      nu e variantă de răspuns asta😉

       
  3. Diana şi Dan

    Februarie 13, 2013 at 8:01 am

    Am mai spus asta, sunt de formaţie inginer şi m-am lipit de cuvinte doar dintr-o dragoste imensă pentru literatură. Nu am deci o părere pertinentă, de specialist. Am noţiuni de bază de gramatică. Neperformând în domeniu, parte a teoriei s-a pierdut în negura uitării. Slavă Domnului însă, îmi place să cred că exprimarea în termeni corecţi atât din punct de vedere a normelor strict lingvistice cât şi în ceea ce priveşte regula bunului simţ în comunicare, mi s-a întipărit şi a devenit aidoma mersului pe bicicletă. Consider cacofoniile ca fiind o dovadă crasă de neglijenţă, identică intenţiei de a da mâna cu cineva fără a te fi spălat pe mâini după ce ai fost la toaletă. Lipsă de respect atât faţă de tine cât şi faţă de cel căruia i te adresezi.
    Dar. Nu pot să nu constat că, din prea multă dorinţă de „igienă lingvistică” sunt încadrate în categoria cacofoniilor şi alăturări de cuvinte ce nu au acelaşi efect fonetic deranjant. „Că ci(ne), (coarea), (mpanzeul)”, etc., ar fi doar un exemplu de alăturare evitată de cei ce suflă şi-n iaurt. Dar în principiu, da, ai mare, mare dreptate : „scăpările” frecvente de cacofonii în exprimare sau, mai rău, în scris sunt dovezi clare de superficialitate şi lipsă de respect.
    b) că m-am stârnit😀, nici separarea cuvintelor „vinovate” cu virgulă nu mi se pare o idee salvatoare sau acceptabilă.

     
    • VictorCh

      Mai 31, 2013 at 1:52 pm

      CE legatura exista intre „notiunile de gramatica” („de baza” sau nu) si cacofonie/i? (Cacofoniile reprezinta un subiect apartinand domeniului gramaticii?)

       
      • Diana şi Dan

        Mai 31, 2013 at 2:21 pm

        În sens larg,gramatica unei limbi este ansamblul de reguli de folosire a acelei limbi. Am făcut același gen de greșeală pe care o face cineva care încălcând prevederile unei Hotărâri de Guvern spună că ”Am încălcat legea”. Dacă-i atât de grav și de nesuportat, sunt gata să fiu supus opropriubului public. Mi-am expus punctul de vedere și atât. Dar dacă e să fim atât de prețioși, unde-ai văzut tu că încadrez cacofonia printre erorile de gramatică ? Textual. A fost o introducere care uite că, na !, am să afirm că nu avea legătură cu restul textului.

         
  4. dagatha

    Februarie 13, 2013 at 1:09 pm

    Nu ştiu dacă e important să fie o părere de specialist. Aşa cum am mai spus, trebuie să existe şi un „simţ al limbii” al fiecărui vorbitor în parte. Să simţi, adicătelea, dacă o anumită exprimare este sau nu firească (respectând, desigur, normele). b) să fie atunci🙂
    Despre virgulă am scris în celălalt articol deja🙂

     
  5. Pantusha

    Februarie 13, 2013 at 10:46 pm

    „Ca cat” sa indure omul sa isi mai toceasca scarita si ciocanelul si Trompa lui Eustachiu la atatea cac(a)ofonii???!! Normal ca vrei muzia pentru pavilioanele tale, nu? Lasa lenea, romane, si pune-te pe cizelat limboaca putin, ca tot de asta nu mai avem toaleta intr-un fund de curte. Evoluam. Ne vrem binele si ne place. Apoi dara sa si muncim puuutin zic, pentru Frumosul si Placutul din vietile noastre. Si daca vreunul din noi nu vrea, ca zice ca „e fandoseli, astea cu cacofoniile” atunci sa nu se astepte sa fie acceptat si sa nu i se comenteze in fata. Zi-le d’Agatha!

    Deci raspuns corect: A! Fir-ar!

     
    • dagatha

      Februarie 14, 2013 at 1:11 pm

      😆
      E de același sânge, așa se explică înverșunarea😆
      Păntușa, mă gândesc așa: în postarea anterioară precizam că ideea mi-a venit de la Pinț care, nefiind vreun literat, a sesizat că deranjează exprimarea, ceea ce înseamnă că este undeva în instinct simțul ăsta al…(in)esteticului, nu? 🙂

       
  6. Andreotti

    Februarie 14, 2013 at 4:45 pm

    Breeeee, ce faceți voi aici? În cacofonii să ne luptăm sau în ciorapi să ne mirosim? Aceasta-i întrebarea!:)
    Nu neg, o cacofonie îmi zgârie auzul sau retina. Nu știu care-i treaba clară, din punct de vedere lingvistic sau nu, dar știu că cel puțin din ordin estetic, disonanța deranjează oricât te-ai strădui să o ignori. Alăturarea accidentală a sunetelor care formează cuvinte urâte îmi poate produce spasme la nivelul ciocănelului și nu l-aș mai putea opri din vibrația lui negativă:)
    Poate că la nivel mental, încă din băncile școlii, această chestiune mi-a fost inoculată în creier și tot de-atunci defilez cu ea, recunoscând imediat cacofonia. E un fel de „ring the bell”!, un reflex dar în niciun caz nu sunt obsedată, nu le urmăresc, nu pierd ideea exprimată, nu-mi pierd concentrarea desconsiderând astfel interlocutorul.
    Eu o pot evita de fiecare dată, fără bătăi mari de cap, fără să schimb sau să alterez în vreun fel ideea pe care vreau să o exprim. Nu sunt nici vreo pudică să spui că astfel de cuvinte născute mă fac să roșesc. Cu riscul de a deveni trivială, nici măcar capu’la pește nu mă dereanjează mai tare cacacofonia🙂
    Bineînțeles că pot trece cu vederea oricui o astfel de greșeală (sau ce-o fi ea!) atâta vreme cât nu devine repetitivă. Nu sunt infailibilă. Nu etichetez și nu sunt nici vreo grammar nazi să purced la o execuție imediată. Dar uite, mai degrabă mă deranjează (chiar grav!) atunci când văd scris o avalanșă de iiiiiiii-uri, pironiți exact acolo unde nu trebuie sau o inflație acută de aceiași iiiiiii acolo unde ar fi trebuit să fie sau și mai rău, un dezacord între subiect și predicat!
    Adică, na exemplu:
    „- Hai, spuse el îndepărtându-se 2 metrii mai încolo. Vi o dată să mă ți de mână?
    – Nu fii tâmpit, spuse ea! Ar trebuii să-ți vezi lungul nasului. Intrii sau ce faci?
    – Azi vreau să fi a mea, spuse el plecându-și ochii albaștii

    Acum te rog pe tine, Agatha mea, să pui bold pe „avalanșă/inflație” ca să nu creadă lumea că-s proastă:))) Nu știu să pun bold în comentarii.

    În final, boborul din capul meu a zis: Mă deranjează. Consider greșit faptul că unii chiar se încăpățânează să nu evolueze chiar și de dragul frumosului. Dacă nu contează deloc felul în care ne exprimăm atunci îmi este teamă pentru noi, pentru ceea ce am putea deveni!
    Am zis!😉

     
    • Drugwash

      Februarie 14, 2013 at 5:14 pm

      Have I told you lately that I love you?🙂
      Na, dacă n-am făcut-o, o fac acu’, că tot e ziua cînd avem voie de la stăpîn!🙄
      Pe lîngă faptul că mi-eşti dragă aşa, de-a dreptul pur şi simplu (sic!), ai zis tot ce mai era de zis pentru ca punctul să cadă demn, cu zgomot asurzitor, acolo unde trebuie, adică pe unicul I de importanţă majoră aici.😎

       
      • Andreotti

        Februarie 14, 2013 at 5:17 pm

        Ioiiiiii… (oare câți de i am voie să folosesc?) :)))
        Pi mini mă iubești? Ah, leșin! De plăcere😉

         
        • dagatha

          Februarie 14, 2013 at 5:19 pm

          Aici ai voie să folosești câți iiiiiiiiiiiiiiiiiii vrei tu!
          Pe tine, da, pe tine!🙂

           
        • Drugwash

          Februarie 14, 2013 at 5:31 pm

          Pi tini ti iubghesc, fiinţî sublimî cu inghimî mari şî vorbî driaptî!🙂

           
          • Andreotti

            Februarie 14, 2013 at 5:34 pm

            Ghini, ghini…mă prinsei io de treaba asta dar vrusei s-o mai spui o datî😉

             
            • Drugwash

              Februarie 14, 2013 at 5:46 pm

              Ş-înc-o datî, măi flacăi… hăhăăăăăăăăăăăiiiiiiii!!! (am voie, nu?😛 )

               
              • Andreotti

                Februarie 14, 2013 at 5:51 pm

                aiiiiiiiiiiiii voie!… ăștia-s „exceptați” de la regulă!😉

                 
              • dagatha

                Februarie 14, 2013 at 6:00 pm

                hăhăi???? 😆

                 
                • Drugwash

                  Februarie 14, 2013 at 6:04 pm

                  Nu confunda cu hăhăiala, mind you!😎 Asta-i tradiţie bătrînească – cine-o ştie, să-i trăiască!😀

                   
                  • dagatha

                    Februarie 14, 2013 at 6:04 pm

                    pfui, că mă confuzați, domnu’!😆

                     
                    • Drugwash

                      Februarie 14, 2013 at 6:19 pm

                      Te pardonez, întîiaşi dată pentru prima oară. Dară să nu se mai întîmpleze iar din nou înc-o dată, c-apoi suspiciez de părtinire părtinitoare.🙄

                       
            • dagatha

              Februarie 14, 2013 at 5:59 pm

              Vezi, Drugwash, că și ea e ca mine?😆 Tell me more about my eyes (emoticon emoționat!)

               
              • Andreotti

                Februarie 14, 2013 at 6:05 pm

                Sunt ca tine…ești divină!😉

                 
                • dagatha

                  Februarie 14, 2013 at 6:07 pm

                  coreeeeeeeeeeeect!😆
                  A, să nu uiți: și, mai ales, modestă!😆

                   
                  • Andreotti

                    Februarie 14, 2013 at 6:09 pm

                    Mai ales! Asta ne este fundația🙂

                     
                    • Drugwash

                      Februarie 14, 2013 at 6:12 pm

                      Ei na poftim, io ce să mai zic acuş?! Noi cu ochii ca cafeaua, stăm şi lingem carameaua!😆

                       
                    • Andreotti

                      Februarie 14, 2013 at 6:13 pm

                      că când auzi cum cântă coru’ …că cam așa cântam și noi…io cu Agatha😛

                       
                    • dagatha

                      Februarie 14, 2013 at 6:16 pm

                      Mai ales io! Cânt de se zburlesc penele pe cocoși dimineața. Am zis cocoși, da???

                       
                    • Andreotti

                      Februarie 14, 2013 at 6:18 pm

                      că cam cocoși ai zis! pfiu!!!!🙄

                       
                    • dagatha

                      Februarie 14, 2013 at 6:19 pm

                      adică e plural, da?😆

                       
                    • Andreotti

                      Februarie 14, 2013 at 6:21 pm

                      articulat chiar, cu trei de i la final!

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 14, 2013 at 6:36 pm

                      Că cîte coare-am ascultat
                      Cîntînd, că cînd n-aveam ce face,
                      cătam şi toţi ştiau că cat
                      corişti, că coarele îmi place!

                       
                    • Andreotti

                      Februarie 14, 2013 at 6:42 pm

                      ce gusturi bune ai🙂

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 14, 2013 at 7:09 pm

                      La cîtă şcoală am pe mine…😛

                       
                    • dagatha

                      Februarie 14, 2013 at 6:15 pm

                      a, nu, e clar, nu ne-am îndepărtat!😆

                       
                    • dagatha

                      Februarie 14, 2013 at 6:14 pm

                      😉

                       
                • dagatha

                  Februarie 14, 2013 at 6:13 pm

                  ah! 😀

                   
          • dagatha

            Februarie 14, 2013 at 5:56 pm

            😆
            Ia uite, declarații de Vali Americanu ‘s Day!😆

             
            • Drugwash

              Februarie 14, 2013 at 6:01 pm

              Asta e, trebuia să iasă la suprafaţă odată şi-odată.😛

               
      • dagatha

        Februarie 14, 2013 at 5:18 pm

        😆
        Și eu, și eu vreau să-i cânt!😆

         
        • Drugwash

          Februarie 14, 2013 at 5:34 pm

          Cîntă-i, cîntă-i… măcar azi, că se poate şi merită cu prisosinţă!🙂

           
          • dagatha

            Februarie 14, 2013 at 5:57 pm

            Nu aș dori pentru ca să te eclipsez pi matali, totuși😆

             
            • Drugwash

              Februarie 14, 2013 at 6:09 pm

              Facem un duo, pînă ni se dă cu ‘huo’.😆

               
              • dagatha

                Februarie 14, 2013 at 6:14 pm

                mi se pare mie, sau ne-am îndepărtat de la…cacofonii? 😆

                 
                • Drugwash

                  Februarie 14, 2013 at 6:22 pm

                  Că cam aşa pare, că cam s-a îndepărtat mirosu’.😆

                   
  7. dagatha

    Februarie 14, 2013 at 4:56 pm

    ”Breeeee, ce faceți voi aici? În cacofonii să ne luptăm sau în ciorapi să ne mirosim?”😆 Apoi…se pare că tot acolo e!😆
    Începe să-mi iasă din cap cum că aș fi nebună de-a binelea!
    Eu sunt sătulă de corectat pe alții ”dincolo”, așa că nu o fac niciodată aici.
    Pus bold, aplaudat comentariu, verificat vot!😀
    Muah!

     
    • Andreotti

      Februarie 14, 2013 at 5:02 pm

      Te cred că ești sătulă…Ah, n-am votat, am uitat:)))
      Bine, m-am exprimat eu greșit, dar boldul îl vroiam mai degrabă acolo, în text, pentru a evidenția exact greșelile…Nu pe cuvintele: avalanșă sau inflație! :))))
      Nu ești nebună😉

       
      • dagatha

        Februarie 14, 2013 at 5:17 pm

        😆
        Hai că sunt bună, după cum vezi! Înțeleg ca o cizmă!😆
        Așa e bine? Cu bolduirea, zic😀

         
        • Andreotti

          Februarie 14, 2013 at 5:19 pm

          E perfect acum!!!!! Mamă, ce am putut să scriu acolo :))
          Eu m-am exprimat greșit, draga mea. Tu ai înțeles bine!

           
          • dagatha

            Februarie 14, 2013 at 5:20 pm

            Lasă, că era la mintea cocoșului ce vrei!
            Când mai vreau să creez texte pentru dictare, te angajez! 😆

             
            • Andreotti

              Februarie 14, 2013 at 5:22 pm

              Dacă rămân șomeră și asta este o propunere de job, I’m in :))

               
  8. Ciprian Bojan

    Februarie 14, 2013 at 5:25 pm

    În ceea ce mă privește, consider cacofonia uneori amuzantă, alteori supărătoare. Trebuie totuși evitată:
    Temă de reflecție, 1. ”că ca calu’ nu-i nici on animal”…😆 sună bine?
    … Încă câteva… sună bine? :O😐😳

     
    • dagatha

      Februarie 14, 2013 at 5:55 pm

      da, e amuzantă când e accidentală, când e …”nevinovată”.
      Nu o căutăm, neapărat, dar sunt situații când iese în evidență și zgârie auzul🙂
      Mie, una, nu-mi sună bine🙂

       
  9. dagatha

    Februarie 14, 2013 at 6:25 pm

    Comentariile au luat-o razna, nu mai apar unde trebuie, adică la locul lor, deci e balamuc! Re-organizarea! Că nu merge partajare mai mult decât am făcut-o deja.
    Ne mutăm aici deci😀

     
    • Andreotti

      Februarie 14, 2013 at 6:28 pm

      Hello, baby…you have beautiful eyes!😉

       
      • dagatha

        Februarie 14, 2013 at 6:30 pm

        așaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa…
        Don’ t stop!😆 Go on, go on!

         
        • Andreotti

          Februarie 14, 2013 at 6:31 pm

          Pe un fund de lac
          Două ochi sclipește
          Oare ce să este?
          Este două pește?
          ….sau ochii preafrumoasei mele Agatha?…🙂

           
          • Drugwash

            Februarie 14, 2013 at 6:49 pm

            Haoleo, c-o înecaşi în fundu’ lu’ lac! Las’ c-o scot io de-acolo!

            Două ochi ca două stele,
            Ie ochii Agathei mele
            Şi să moară ce-am pă casă
            – marş fă, pirandă jăgoasă! –
            Dă n-o las pă Maricica
            Doar să-ţi miros floricica!
            La moară copiii mei,
            Azorică şi Grivei,
            Dă nu te-oi visa mereu
            Că cam mor dă doru’ tău!
            😆

             
            • Andreotti

              Februarie 14, 2013 at 6:56 pm

              Oh, praleo…te-a izbit talentu’, nu glumă🙂

               
              • Drugwash

                Februarie 14, 2013 at 7:13 pm

                Apoi deh… io-i spusei gazdei să nu dezlege caii că s-or duce hăt, departe, pe cîmpi… da’ onor dumneaei – nu şi nu. Iaca ce ieşi!😀

                 
                • dagatha

                  Februarie 16, 2013 at 12:03 am

                  @ Drugwash: Ptiu, drace! Am făcut analiza pe text și mi s-a zburlit părul de așa declarațiuni! da știu că te dezlanțui, nu glumă!
                  Auzi, da…era de bine despre mine, nu?😀

                   
                  • Drugwash

                    Februarie 16, 2013 at 12:16 am

                    De bine fu, d’apoi cum altfel!?😀

                     
                    • dagatha

                      Februarie 16, 2013 at 12:18 am

                      😆

                       
                    • VictorCh

                      Februarie 18, 2013 at 7:37 pm

                      Poate ca FU de bine – da’ fu_tare!

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 18, 2013 at 7:59 pm

                      Fu tăciune încins subiectu’
                      Şi-l tratai cu tot respectu’.
                      😎

                       
                • dagatha

                  Februarie 16, 2013 at 12:05 am

                  @Andrușka : a ta mi-a plăcut mai mult.😆 Mai ales că e fără cacofonii!😆

                   
  10. eumiealmeu

    Februarie 14, 2013 at 7:36 pm

    fu prea destept boborul anterior ca sa mai adaug io ceva, de aceea (aceia, pardon🙂 ) zise fata sa iasa la inaintare cu alta ceva… (sunt foarte corecta gramatical, da si foarte lent🙂 de inteles)…
    Yanni al tau vine la Bucuresti. tu nu vii (nu vi) la el?
    vorbim pe facebook, nu de alta, dar paleste romana mea in comparatie cu desteptaciunea celor care coordoneaza romana in zilele noastre.
    cauta pe net despre concert, ca e mai in ton cu ziua de azi.
    si sa-ti spun eu ce asculta fata?
    evident, romantisme de-ale lui Rybak!
    zi de dragoste, din seara pana in dimineata.
    pupizonicei pe obrajei!

     
    • dagatha

      Februarie 16, 2013 at 12:24 am

      adevărul este că un concert Yanni ar fi…demențial.
      Can’t afford it, though…
      Slavă domnului că există youtube!😆

       
  11. eumiealmeu

    Februarie 14, 2013 at 7:40 pm

    bre, cum ca ma intorsei si io sa votez… vreushi in alternativa nr 1 sa fii in ton cu plintzul? ca pusesi l in loc de r si ma rog poate sa fie ce vrei tu, ca e blogul matale, dar pe prietena ta o enerveaza teribil sa stie ca au citit-o 70 de oameni si niciunul nu i-a atras atentia ca are o litera prost pusa…
    poate si pe tine si ma facui eu purtatoarea de cuvant a literii ce-si cere prezenta in peisaj…
    si, da, nu am litere romanesti la computerul de la radio. ce sa fac, ma omori?

     
    • Drugwash

      Februarie 14, 2013 at 7:53 pm

      Dacă poţi căpăta drepturi de administrator sau găseşti unul dispus să fie român şi nu roman, se poate rezolva foarte simplu problema diacriticelor. Pentru Windows, am scris cîteva tutoriale la mine (sus, în meniu). Şi în Linux e simplu, se alege layout-ul Romanian (legacy). În Mac nu am experienţă, dar sigur există tutoriale pe net şi pentru aşa ceva.

      Bottom line is: when there’s a will, there’s a way.😎

       
      • dagatha

        Februarie 16, 2013 at 12:29 am

        @ Drugwash – de exemplu eu nu am diacritice pe telefon. Nu e unul pe care să pot instala diferite programe, așa că de câte ori va fi să scriu de pe telefon…voi fi in …off-side!😆

         
        • Drugwash

          Februarie 16, 2013 at 1:15 am

          Poate că ai dar nu ştii că/cum se pot configura. Ai încercat o căutare configurare diacritice ? Dacă nu are posibilitatea, returnează-l, spune-le că trăieşti în România şi ai nevoie de uneltele specifice limbii române – chinezii să-şi vîndă mizeriile ‘generice’ în altă parte a lumii.

          Oricum eşti în off-side pentru doi I în ‘fii’.🙄

           
          • dagatha

            Februarie 16, 2013 at 2:40 pm

            Vai de capul meu!!!!! Eroare fatală!🙄

             
            • Drugwash

              Februarie 16, 2013 at 6:41 pm

              Hahahahaha!!!😆 Vezi ce nemernic sînt – taxez totul, la sînge!😈
              Da’ tot mi-eşti dragă aşa că te iert imediat. Huguleţ!🙂

               
              • dagatha

                Februarie 16, 2013 at 6:43 pm

                😆
                Păi cum să lăsăm frumusețe de anomalie lingvistică să troneze în minunatul comentariu! 😆

                 
                • Drugwash

                  Februarie 16, 2013 at 6:50 pm

                  Adevărat, monşer! Dreptu-i că, nu se face pentru ca să ne dăm cu stîngu-n dreptu’.😉

                   
        • Drugwash

          Februarie 16, 2013 at 1:21 am

          Scrisesem configurare diacritice [marcă/model telefon], dar inteligentul de wordpress şterge complet orice tag-uri care nu corespund celor standard, în loc să înlocuiască parantezele unghiulare cu codurile corespunzătoare şi să lase textul aşa cum apare. Am pus paranteze drepte de data asta, sper să-i stea în gît autorului precedentele!👿

           
    • dagatha

      Februarie 16, 2013 at 12:26 am

      @Sufletista: Eroarea regretabilă a fost semnalată imediat ce am postat. de atunci tot editrez poll-ul și mă mințăște că se va rezolva. dar de fapt…îmi lasă tot varianta inițială, Soluția ar fi să îl creez din nou, dar se duc naibii voturile de până acum așa că…nu’ș cum să fac.

       
      • dagatha

        Februarie 16, 2013 at 2:41 pm

        Iaca azi mi l-a șpus pe ăl bun. Cel puțin acum când am intrat eu. Care m-ai ajutat???😀

         
        • Drugwash

          Februarie 16, 2013 at 6:46 pm

          Probabil PollDaddy percutează mai lent, sau aveai versiunea veche în cache. Whatever – bine că s-a rezolvat.

          Eu unul nu văd, cei doi poliţai ai reclamelor instalaţi în browser îl blochează complet pe tăticu’ sondajelor. Da’ cred c-am fost suficient de elocvent pe parcurs.😀

           
  12. psi

    Februarie 14, 2013 at 8:34 pm

    eu folosesc deliberat cacofonia în exprimare, cam atunci când vorbesc uşor amuzat- uşor ironic şi evit în scris. dar sunt de părere că cine visează la patul lui procust, cam pe-acolo îşi va lăsa ciolanele… asta ca să nu spui de sabie.😛
    şi mai cred că şi limba, ca multe altele este într-o continuă transformare. cine ştie ce o să fie peste vreo 50 de ani…

     
    • dagatha

      Februarie 16, 2013 at 12:41 am

      Utilizarea deliberată este altceva. Tocmai pentru că stârnește râsul arată cât e de …deplasată.
      Și da, limba se modifică mereu.🙂

       
  13. irealia

    Februarie 16, 2013 at 1:13 pm

    Eu greu m-am hotărât unde să pun clicul.😛 Aș fi votat cu ”o greșeală gravă care afectează calitatea comunicării”, dar nu pot fi cu toate, nu-i așa?!🙂
    M-am indignat citind, m-am relaxat la comentarii, ba am sfârșit hăhăind tonic singură în bucătărie. Cu toate riscurile care derivă din vorbele mele: Chiar merită să ne batem capul cu alde neica cacofonu` din oficiu?! Nicio ființă cugetătoare nu poate să aleagă exprimarea deșănțată. Pur și simplu. Dar dacă neica vrea o demonstrație, să i-o oferim, că va prinde bine altora!

     
    • dagatha

      Februarie 16, 2013 at 2:44 pm

      Păi asta zic și eu, că o mai fi citind și alții. Și să aleagă, dom’le, vorbitorul de rând. Dacă e să batem ”norma” cu frecvența utilizării, atunci așa să fie. Dar dacă sunt nebună eu, să mai zică și alții că mă duc să mă culc.😀

       
  14. irealia

    Februarie 16, 2013 at 1:15 pm

    Ah, am uitat întăritura din neica cacofonu`. Of, of, Dumnezeu nu bate cu bota!🙂

     
  15. VictorCh

    Februarie 19, 2013 at 6:49 pm

    „…să vă exprimați părerea […] iar apoi să precizați clar că nu v-am…”
    Parerea inca nu mi-am exprimat-o, dar (spre deosebire de TOTI pre-comentatorii mei) precizez aici si declar pe proprie raspundere ca intr-adevar nu ne-ai (PE MINE nu m-ai).

    Pt vorbirea cacofonica eu obisnuiesc sa „dau” drept exemplu (fara ca in planul logicii sa mint deloc, am intr-adevar glande sudoripare excesiv de active): „Eu transpir ca caii, nu ca căţeii, că căţeii nu transpiră.”

    N-am votat – pur-si-simplu pt ca lipseste varianta pe care eu o consider corecta:
    In optica mea cacofonia este o greseala estetica fara implicatii practice (inafara unei eventuale distrageri (temporare si minore) a atentiei cititorului / ascultatorului), asadar corectarea ei este de dorit, dar optionala.
    Ea ESTE o greseala de exprimare la nivel fonetic, ESTE o „stangacie (in)estetica”, AFECTEAZA calitatea (estetica) a comunicarii (nu si partea ei eficienta) – asadar ARE efect (estetic) asupra comunicarii – dar un efect practic, legat de utilitate (de eficacitatea / corectitudinea transmiterii ideilor intentionate) n-are. In sens practic, inafara unei minore distrageri temporare a atentiei cititorului, tot ce poate ea sa faca este sa adauge eventual o conotatie suplimentara (in principiu persiflanta) ideilor astfel exprimate, sau sa scada valoarea estetica a unui text.

    E bine de stiut faptul ca (uneori) (unele) comentarii care contesta / contrazic idei sustinute de dumneata le „iei” drept provocari…

    „…fără a avea intenția sau aroganța de a impune un punct de vedere…”
    Problema nu este ca nu-l impui, ci ca nici macar nu-l prea exprimi (deschis, verbatim). (Pe noi ne tot intrebi direct dar dumneata nu dai decat raspunsuri aluzive, „pe ocolite”, nu ferme si deci credibile.)
    (Dealtfel consider ca verbul „a impune” este impropriu folosit aici: nu prea vad CUM ai putea DUMNEATA sa IMPUI vreun anumit mod de a comunica, atata vreme cat nici macar Academia sau justitia nu poate s-o faca – tot ce pot ele sa faca (DACA reusesc – ceea ce nu prea pare a fi cazul) este sa incerce INTERZICEREA anumite alte moduri de exprimare (daca ar fi reusind sa si impuna punerea in aplicare macar a acelei interdictii)…)

    „…nu pot să admit că o astfel de exprimare este firească, normală și plăcută…”
    Placuta n-o fi, dar fireasca, normala EU consider ca ESTE, atata timp cat cacofoniile rezulta (fortuit, nu in urma unei actiuni intentionate) in urma alaturarii intamplatoare (dar corecte dpdv logic si gramatical-ortografic) a unor cuvinte care in mod intamplator au o anumita sonoritate care – combinata cu cea (la fel de intamplatoare si de corecta logic si ortografico-gramatical) a altor cuvinte – devine o cacofonie „zgarietoare” pe auz.

    „…poate vrei să spui că nu e nicio diferență între adresarea ”Meri la loc, loază!” și ”Poftește, te rog, la locul tău!” ”
    Intre cele doua moduri de exprimare EXISTA o diferenta (importanta) dpdv socio-comunicational (alconotatiei continute – adica al deferentei adresate / aratate – sau nu – interlocutorului), dar dpdv STRICT LOGICal ideii transmise cele doua forme ale comunicarii sunt EXACT echivalente, perfect interschimbabile, si (ambele) absolut corecte: ambele ii solicita persoanei careia ii sunt adresate sa se deplaseze (fara a specifica nici o alta caracteristica – nici viteza, nici echipament, ba nici macar DE UNDE, in acest fel fiind sugerat ca de la pozitia pe care o ocupa in momentul comunicarii) pana la un loc bine precizat.

    „…toată lumea își râde de el când…”
    CUM era teoria aia cu tranzitivitatea nereflexiva a verbului „a râde”? Sau este incorecta forma ” a te râde” dar este corecta forma „a-ti râde (de)”? (Toata lumea asta CE face: râde, sau ISI râde, sau SE râde)?
    In optica mea: râd (cu buna-voie – din indiferent ce motiv), MA râd (pe (de) mine insumi) si respectiv IMI râd (mie insumi) – iar aceasta din urma forma mie imi pare absurda dpdv logic: rasul (prin definitie – si spre deosebire (spre ex) de amuzament) este ceva ce se face numai catre afara, catre exterior (chiar daca razi numai cu ochii, fara ca buzele sa-si modifice forma / pozitia), nu ceva ce poate fi pastrat in interior, doar pt tine insuti, nici macar ceva ce poate fi ascuns – ci poate fi eventual doar inabusit, impiedicat sa se manifeste si deci sa existe.)

    „…dacă un lingvist NU are o lucrare de lingvistică, nu contează ce păreri are?”
    Daca un lingvist (sau oricare specialist) ARE opinii (opinii proprii – nu ma refer la cazul in care doar este de acord cu opinii exprimate anterior de vreun alt lingvist / specialist si le promoveaza – si anume opinii care sa merite a fi luate in consideratie) atunci sa faca bine sa-si si MANIFESTE (exprime) respectivele opinii (cu o raspandire cat mai larga – deci intr-o lucrare), altminteri el (socialmente) este (aproape) inutil.
    In concluzie: da, daca un lingvist nu are o lucrare de lingvistica nu pun baza pe „parerea” sa (nu mai mult decat pun baza pe parerea oricarui alt interlocutor nespecializat – adica o trec prin filtrul logicii mele inainte de / pt a o adopta sau respinge).
    ATENTIE – asta NU inseamna ca as neglija – doar pt ca sunt exprimate de catre el – opiniile altor lingvisti, opinii care RESPECTA criteriile pe care opiniile lingvistului interlocutor nu le respecta…

    „…dacă românului i se năzare că nu ”sună” bine și scrie ceva sau poartă o discuție despre subiectul în cauză, nu înseamnă că devine obsesie lingvistică.”
    CORECT: Daca UNUI roman (sau catorva, putini si rari) LI SE NAZARE, atunci intr-adevar NU inseamna ca.
    Da’ daca unui numar MARE (mult mai mare) de indivizi (fie ei si romani, ca doar nu ne-om astepta sa-si exprime strainii opinii de specialitate despre limba noastra) li se pare (chiar daca LI SE PARE numai) ca un anumit subiect este important (si il reiau periodic), atunci asta ar cam indica o… (Hm!) „preocupare excesiva” (ca sa nu-i spun chiar obsesie) – CU EXCEPTIA cazului in care ei AU dreptate (conform regulilor) si ii corecteaza pe altii care gresesc (pt ca in caz contrar MULT mai obsesiva mi s-ar parea preocuparea „unora” pt corectitudinea numarului de „i”-uri sau a punerii cratimei, virgulei si diferitor altor semne de punctuatie).

    „Celelalte limbi…le au pe ale lor…”
    In majoritatea celorlalte limbi (pe care le mai inteleg eu cat-de-cat) exprimarea nu numai cacofonica, ci pur-si-simplu de-a dreptul vulgara este nu fortuita ci intentionata, si ESTE foloasita (in mod curent) in majoritatea limbiloir vestice (inclusiv in exprimarea considerata a fi „literara”) – de la „merde”-ul frantuzesc la „shit”-ul anglo-saxon sau la „scheise”-le curat nemtesc. Numa’ noi ne-am trezit mai cu mot, sa ne ferim de a zice (chiar si numai din greseala) „cacat”.

    ” A noastră e mult mai melodioasă…”
    Chiar daca lasam deoparte inerentul subiectivism al nostru, al celor care facem aprecierea, si chiar si importanta persoanei pe care o auzim pronuntand intr-o anumita limba (poate ai observat / remarcat (prin filme) deosebirea (de rezonanta) intre (ACEEASI limba, aceleasi cuvinte, aceeasi gramatica) limba germana vorbita de Marlene Dietrich si cea vorbita de Hitler, sau intre limba japoneza vorbita de samurai si cea vorbita de gheise) – ai auzit vreodata (pronuntate de oricare bastinasi) limbi polineziene? (Nici macar nu stiu daca sunt limbi diferite sau dialecte ale vreunei aceleiasi limbi – sau chiar acelasi dialect: n-am auzit suficient de des mostre suficiente ca numar si lungime…)

    „…formularea ”ca și cum” este la fel de greșită”
    – Formularea este gresita… daca este gresita: eu as putea lesne sa dau exemple in care „ca si cum” sa nu fie mai gresita decat „ca si cand”. („Traieste ca si cum „maine” n-ar mai veni!”)
    – In cazul in care ESTE gresita, ne sta (gratuit) la dispozitie forma „precum”…

    Opinia mea proprie asupra ingaduirii sau nu a cacofoniei:
    Lasand deoparte faptul ca pe toti cei pe care cacofoniile ne deranjeaza ar trebui sa ne deranjeze si insasi denumirea respectivei… (Hm!) „figuri de stil” (de stil prost, de acord – dar „de stil” este) si luand in considerare toata definitia „oficiala” a acesteia, eu obisnuiesc sa incerc sa evit… hai sa le spun „cacofonii propriu-zise” (cele care conduc la sonoritati evocatoare de cuvinte obscene), dar nu-mi bat capul prea mult cu celelalte alaturari (nearmonioase sonor, in pronuntie) de grupuri repetitive de litere – nu ma zbat sa evit (spre ex) „de departe”, „cu curaj” etc.

     
    • dagatha

      Februarie 25, 2013 at 10:23 pm

      Victor, dragă…comentariul tău m-a copleșit!😆 Din păcate, timpul nu-mi permite să mă lungesc cât aș fi vrut😀
      În multe situații, nu m-ai contrazis, ci ai exprimat un punct de vedere asemănător. Despre forma lui ”a-și râde” era, desigur, o valoare stilistică, nicidecum o utilizare considerată a fi corectă.

      * poate vrei să spui că nu e nicio diferență între adresarea ”Meri la loc, loază!” și ”Poftește, te rog, la locul tău!” ”
      Intre cele doua moduri de exprimare EXISTA o diferenta*

      – asta sustineam și eu, diferența dată de formă, nu de conținut. Una dintre ele este supărătoare, de aceea, o preferăm (majoritatea) pe cea mai elegantă. La fel procedăm și cu minunatele cacofonii.

      Eh…aș mai sta la taclale…dar zău nu-mi văd capul de treabă!

       
      • VictorCh

        Februarie 26, 2013 at 1:08 am

        Pai scopul comentariilor mele nu este sa te contrazica, ci sa-mi exprime propria mea opinie (in masura in care difera de a dumitale fie prin continut, fie prin forma, fie ca… intensitate (poate accentuez anumite trasaturi), sau poate s-o completeze pe a dumitale, sau poate doar sa exemplifice…
        In ciuda unor eventuale opinii contrare, eu NU sunt un Gica-contra, ci pur-si-simplu am mai putine inhibitii in a-mi exprima ideile proprii pe blogurile altora (neavand unul al meu propriu).

         
  16. Adrian

    Noiembrie 5, 2013 at 8:13 am

    Eu sînt Adrianul care a pornit discuția asta. O s-o iau pe puncte, cît mai concis:

    1. Textul dat ca eșantion pentru sondaj conține cacofonii evident intenționate. Ele deranjează tocmai pentru că au o frecvență umflată artificial. La fel de mult ar deranja un text care ar conține prea multe rime „accidentale”, deși rima sigur nu e o greșeală.

    2. În lingvistică adevărul nu se descoperă întrebînd boborul. Lingvistica e o știință, deci dacă nu știm ceva îi întrebăm pe cei care se pricep sau citim ce-au scris ei.

    3. Opțiunile de răspuns nu acoperă toate combinațiile posibile. Presupun că mulți respondenți s-au aflat în cumpănă încercînd să aleagă răspunsul optim și negăsindu-l. Era mai bine să puneți întrebări separate: cacofonia e o greșeală sau nu? incomodează comunicarea sau nu? ține de estetică sau de gramatică? e o chestiune importantă sau neglijabilă? etc.

    4. Lingviștii nu scriu despre cacofonie ca să ne spună că „deranjează și la acel nivel o astfel de exprimare”, ci ca să ne spună că publicul are o obsesie față de cacofonii și că încercarea de a le evita este exagerată.

    5. Exemplul pe care mi-l dați de pe answers.yahoo.com este sublim, mulțumesc. Dacă vă uitați mai bine la cine a pus întrebarea aceea veți observa că este un… român. Iată dovada:
    http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090616022742AAbXGtq
    Același român a pus de vreo trei ori întrebări despre cacofonii, ceea ce confirmă treaba cu obsesia. Observați apoi și răspunsurile pe care le-a primit. Vorbitorii nativi de engleză știu de „cacophony” numai în sensul de „hărmălaie, zgomot strident”. Apoi cineva care a înțeles în sfîrșit ce vrea să spună românul nostru i-a dat acest răspuns de bun simț: în sintagma „finish it” se poate depista cuvîntul „shit” format accidental (e un cuvînt urît în engleză) și totuși nimeni nu evită astfel de îmbinări de cuvinte.

    6. George Pruteanu nu era lingvist.

    7. Dar și dacă nu era lingvist, știm că avea un bun simț al limbii. Hai să vedem ce spunea Pruteanu despre cacofonii: „vreau să protestez de la acest microfon împotriva tendinţei pedante, chiţibuşereşti, de a căuta cu lumînarea cacofonii acolo unde nu sunt, în enunţuri fireşti. Sunt sîcîitori cei care sar în sus dacă spui „că cineva” sau „că ceva”: !vai, cacofonie, ruşine! Atunci ar trebui să desfiinţăm cuvinte cum ar fi căciulă sau căci, nu? Excesul de vigilenţă, jandarmeria lingvistică, e o fixaţie caraghioasă. Să vorbim natural, frumos, dar fără să fim, cum se spune-n popor, chisaţi.”
    http://www.pruteanu.ro/Video/cacof.htm

    Ca urmare ne aflăm tot în pătrățica numărul unu. Cacofonia nu e o greșeală, spun eu, iar dumneavoastră încă n-ați demonstrat contrariul, cu tot sondajul și cu toată discuția de aici.

    Ca să vedeți opiniile lingviștilor și ale oamenilor de cultură despre cacofonie uitați-vă de exemplu la bibliografia din acest articol:
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Cacofonie
    Notele de la final conțin citate din sursele respective.

    Îmi cer scuze dacă intervențiile mele par agresive. Nu intenționez să deranjez pe nimeni, dar nu suport cînd se fac afirmații aberante despre lingvistică.

     
    • dagatha

      Noiembrie 5, 2013 at 9:03 am

      Nici eu nu sunt lingvist😉
      Iar aici este un spațiu virtual pe care îl administrez şi de aceea îmi permit să-mi spun părerea, iar nu să lansez „aberații lingvistice”, cum foarte…neelegant v-ați exprimat. Iar dacă aceste „aberații”coincid şi cu alte păreri „mai” avizate (sic!), înseamnă că mai sunt şi alții „la fel de beți” ca mine. (Asta pentru că nu mi-a plăcut tonul pe care l-ați folosit.)
      În al doilea rând, apreciez faptul că părerea dumneavoastră este argumentată şi convingătoare, de aceea o respect. Ar fi jnele puncte pe care aş fi vrut să le ating, nu pentru a le combate neapărat, ci pentru a le discuta. Civilizat, desigur🙂 Însă acest tip de conversație, în scris, poate fi adesea deficitară.
      Mai adaug, doar, că „boborul” mai dictează uneori norma. Altfel nu se explică unele „aberații” din DOOM 2.
      O zi bună să aveți!😉

       
      • Adrian

        Noiembrie 5, 2013 at 9:47 am

        Așadar cacofonia nu este o greșeală lingvistică. O fi o stîngăcie, o fi o urîțenie, dar nu e greșeală. Din toată povestea e singurul lucru cu care aș vrea să rămîneți. Special pentru asta am venit.

        Nu doar că boborul „mai dictează uneori norma”, ci el singur face norma în întregime, pentru că el face limba. Nu lingviștii, nu Academia (lingviștii doar constată norma și o descriu, iar Academia pune ștampila fără să facă nimic). Dar asta e altă discuție, să nu ne complicăm.

         
        • dagatha

          Noiembrie 6, 2013 at 7:26 pm

          Aşa cum am spus, apreciez şi respect părerile cititorilor mei, cu atât mai mult cu cât sunt argumentate😉

           

Ce părere ai?

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

CÂRCIUMĂ DE FIȚE

îmi rezerv dreptul de a-mi selecta clienții

intrenoaptesizi

A fine WordPress.com site

Numai Filme

by Ana Ayana

Nina Docea

de Mădălina Rodocea

JURNAL

Ajutor pentru luat zborul

SENSURI

De ce îi este omului de astăzi foame ? De iubire şi de sens. (N. Steinhardt)

Creatii manuale-Amy Crafts

Despre pasiunea pentru handmade

Poteci de dor

"Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu" - Oscar Wilde

DrStoica / da-te-n blogul meu, te rog!

zâmbet, coaching, film, pamflet, fotografie, pareri, aiurea... dar hai sa fim pozitivi!

ComiCultural

Nu știu că nu știu nimic

Înşiră-te mărgăritare

Vorbe, cuvinte și litere prăfuite, despre lume, cu lume și pentru lume

Traista cu merinde

Toate lucrurile imi sunt ingaduite,dar nu toate sunt de folos.

Cu presa de perete

un blog de Alex Nedea

Machete Didactice

Machete didactice si materiale care vin în sprijinul mămicilor, educatorilor si tuturor celor implicati în educatia copiilor la scoală sau acasă.

Pishky's Blog

Numai cuvintele zburau între noi, înainte și înapoi - N. Stănescu

psi-words

... loc de joacă pentru cuvânt. serios!

Tiberiuorasanu's Blog

LECTURI, păreri, impresii de călătorie. Eu citez NU plagiez.

Valerica Oprisanu

Just another WordPress site

Spanac

Distribuitor autorizat de fazani hazlii

Cățărătorii

Când urci pe scara vieţii, nu uita să dai bună ziua tuturor, pentru ca atunci când cobori să aibă cine îţi răspunde

La Fée Blanche

Contesă de Chou-Fleur

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

Hapi. Riverwoman

Lift up the receiver, I'll make you a believer

Loc de dat cu capu'

sau cum să te fereşti de invizibil

Per aspera ad astra

Maison de santé

ursuleți năzdrăvani

frânturi din viață

Blogul Buceginatura2000

Informatii despre Mediu, Turism, Bucegi sit Natura 2000

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Alma Nahe(r)

Să se ducă la muncă, ca să nu mai citească şi ei nişte almanahe!

Surorile Marx

globus de miuzici, filme si alte rautati

Redsky2010's Blog

Trecand prin viata cu ochii larg deschisi

Dictatura justitiei

Just another WordPress.com site

Ochiul care rade

Felii de viata

Tink3rbe11's Blog

Eu in forma bruta

Pruncu

de vorba cu mine insumi

Tabakera

...pentru ganduri la care nu pot renunta

Despre sufletul meu

Pentru că mulţi seamănă cu mine şi n-au curaj să spună

Pseudolirice

Pseudo lirice

%d blogeri au apreciat asta: