RSS

Copil cu autism la orizont. Cum mă comport?

30 Ian

Am un respect deosebit pentru mamele care găsesc puterea să facă față unei provocări a destinului, prea nedrept pentru ele. De când am aflat că sunt însărcinată – acum vreo șapte ani – am cunoscut oameni și povești care m-au impresionat enorm. Părinți și copii, deopotrivă, aflați într-o luptă permanentă cu viața sau cu moartea.

Despre autism am scris un articol mai demult, inspirat din revista Meki. L-am considerat multă vreme doar o boală înfiorătoare, un coșmar despre care nu îți dorești nici măcar să auzi pomenindu-se. Apoi am cunoscut alte povești cu oameni curajoși dispuși să lupte pentru a-și recăpăta frânturi din viața furată.

Ce se întâmplă, însă, când ești de partea cealaltă a baricadei?

De ceva vreme, la bazinul de înot vine să facă exerciții un copil cu autism. Pentru că nu am aflat cum îl cheamă, am să-i spun convențional Radu, pentru că nu vreau să pară că vorbesc impersonal despre acest subiect. Nu a fost nevoie de „introduceri”, a fost suficient să-i aud strigătul sfâșietor o singură dată, izvorât probabil din vreo temere, vreo durere, vreo supărare, ca să înțeleg. Nici am interacționat cu el până ieri când a venit la bazin direct de la dentist. Lacrimile unui copil astfel încercat sunt, parcă, mai dureroase decât în mod obișnuit…așa mi s-a părut. Strigătul lui Radu se repeta o dată la câteva minute și avea un ecou puternic în holul unde așteptam cu toții ora de antrenament. Evident, așa cum, din păcate, se reacționează la noi, perechile de ochi s-au îndreptat spre mamă și copil, care nedumeriți, care speriați, care iscoditori. Mă gândesc că trebui să fie incomod să știi că atâta lume te privește. Aș fi vrut să știu ce pot face să-i ușurez femeii trecerea prin acest moment. I-am făcut loc lângă mine. Mi s-a părut atât de speriată…sau poate stânjenită. I-am zâmbit mereu cât am vorbit cu ea. Mi-a povestit că a fost la dentist și că probabil că pe Radu îl doare acum măseaua cu pricina. Am privit-o cum încerca să-i aline suferința, mângâindu-l constant și vorbindu-i. Ceilalți copii alergau de jur împrejur cu mâinile la urechi să nu-i audă strigătele. M-am tot ridicat să le explic, să le spun ceva care să îi potolească. Probabil că am avut succes doar cu al meu…pentru câteva momente. Dar mă uitam la ceilalți adulți…unii mimând nepăsarea, alții scotocind cu privirea și dând din cap.

Cum ar trebui să ne comportăm în preajma unei situații ca aceasta a lui Radu? Ce întrebări să pui și ce să nu spui niciodată? Cum poți ajuta? Cum poți schimba mentalități?

Autismul nu alege, nu iartă, nu face diferențe, nu ține cont de nimic, decât de bunul său plac, pe care unii îl numesc sec „selecție naturală”. Am văzut că lovește nemilos pe oricine, de la vedete, la oameni simpli, cum e prietena mea, Mihaela. Dar de la acești oameni cu care am intrat în contact mai mult sau mai puțin întâmplător, am învățat că autismul este un mod de a trăi, care trebuie înțeles și asumat. De aceea, am apreciat-o mereu pe Mihaela pentru felul ei de a merge mai departe, o mamă iubitoare și implicată, în același timp o femeie și o soție. Pentru că atitudinea față de această „boală” este cea mai importantă. Face parte din felul în care poți să-i „arăți” că ești învingător!

Mda…sunt mama unui băiat cu autism! Da,am un copil cu probleme, dizabilitate,autism…cum vreți să-i spuneți!

Dar în același timp sunt și FEMEIE! Soție și mama altui copil….

Oameni buni și părinții de copii cu probleme, fie ele de orice natura trăiesc, simt, respiră,merg pe stradă, participă la evenimente în familie și nu numai!

Da, am un copil cu probleme…asta înseamnă că nu ar mai trebui să trăiesc? Să ies pe stradă? Să beau o cafea cu prietenele? Să ies într-un club? Să evadez 3 zile la munte cu soțul meu!? Să am grijă de mine?

Poate vă întrebați ce rost au aceste rânduri….Au, pentru că m-am săturat să aud pe la colțuri,lumea spunând…ia uite, are copil cu probleme și îi arde de plimbări…ia uite are copil cu probleme și ea iese la cafele….

DA! Fac toate aceste lucruri pentru sănătatea mea mintală…și atât timp cât eu sunt bine, cu mâna pe inimă vă spun că și copilul meu este bine!

Deci, să ne înțelegem….și părinții de copii cu probleme,repet orice fel de problema,trebuie să trăiască!

 
24 comentarii

Scris de pe Ianuarie 30, 2015 în Despre copii, Despre viață

 

Etichete: , , , , ,

24 responses to “Copil cu autism la orizont. Cum mă comport?

  1. psi

    Ianuarie 30, 2015 at 1:16 pm

    am un prieten al cărui copil este autist. cum reacționezi într-o astfel de situație? mă tem că răspunsurile, dacă există, mie îmi lipsesc cu desăvârșire… dar cred că fiecare dintre noi ar trebui să învățăm să privim lucrurile natural, să le luăm cum vin. și cred că de multe ori reacționăm greșit punând multe temeri acolo unde ar trebui să fie doar acceptare. eu așa cred.

     
    • dagatha

      Februarie 1, 2015 at 4:41 pm

      Acceptare! Exact! Dacă am accepta că viața vine la pachet și cu alte lucruri decât cele cu care suntem obișnuiți spre confortul nostru …

       
      • psi

        Februarie 1, 2015 at 5:21 pm

        tocmai că NU o facem. trăim aşteptând de fapt. şi plini de pretenţii…

         
  2. mamina

    Ianuarie 30, 2015 at 3:58 pm

    De regula ….ofer scuze / sanse tuturor persoanelor…oricare ar fi ele si indiferent ce problema are fiecare. In acest caz insa….dat fiid ca acel copil suferise o trauma fizica….drenaj ….cred ca trebuia tinut acasa fiindca la bazinnnn…curent…fluctuatii de temperatura…impactul cu apa rece/ cald….pot provoca/ accelera un proces inflamator…Plus …oricine stie ca atunci cand te dezmortesti post „scormoneala”….DOARE! Fireasca reactia copilului!

     
    • dagatha

      Februarie 1, 2015 at 4:39 pm

      🙂
      Asta m încercat să aflu și eu de la mama lui…În discuție am adus și posibilitatea asta ca el să fie prea agitat pentru antrenament. Dar mama își cunoaște prea bine copilul și nevoile lui🙂 Mi-a spus că apa îl liniștește. Prin urmare, odată ce a intrat în bazin a fost totul în regulă!🙂 S-a liniștit.

       
  3. Drugwash

    Ianuarie 30, 2015 at 10:26 pm

    Sînt grade diferite de autism şi manifestări diferite chiar în cadrul aceluiaşi grad. Efectiv nu există un şablon de comportament faţă de asemenea persoane nefericite. Cu unele te poţi înţelege ître anumite limite. Cu altele…😦 Şi ştiu ce spun, fiindcă fosta mea tovarăţă de viaţă are o fiică de 25 de ani cu autism de gradul 1. Practic e un trup matur cu minte de aproape doi ani. Nu vorbeşte, doar articulează cîteva silabe greu inteligibile, ia medicaţie dimineaţa şi seara altfel nu se ştie ce crize face. Dacă-i spui ‘nu’ sau încerci să-i iei din mînă un lucru – indiferent ce, fie chiar şi un nasture sau un capăt de aţă, s-a declanşat dezastrul.

    Ce ştiu e că nu e deloc uşor să fii părinte unui asemenea copil, ba dimpotrivă. Şi e greu să te împarţi, ba să mai poţi trăi şi pentru tine însuţi cîte puţin, cu asemenea responsabilitate pe umeri…

     
    • dagatha

      Februarie 1, 2015 at 4:35 pm

      😦
      Nu, nu e ușor să fi părinte în astfel de situații..
      Cînd întrebam de comportament, mă refeream la ceva cu caracter de generalitate…E clar că arătatul cu degetul, șușotitul sau blamarea nu sunt soluții…
      Primul impuls al meu a fost să- i vorbesc lui Radu, ca un semn de apropiere, dar am renunțat repede la idee pentru că știu că un străin poate provoca mai mult rău cu intervenția nepotrivită. Așa că mi-am canalizat atenția spre mamă.

       
      • Drugwash

        Februarie 1, 2015 at 4:43 pm

        Nu există generalitate în asemenea situaţii. Dar nici cei din jur nu pot fi blamaţi, fiindcă pur şi simplu pot fi complet neinformaţi despre starea persoanei şi pot fi la fel de nepregătiţi pentru interacţiunea cu ele. De fapt, cum poţi fi pregătit să discuţi cu cineva care poate nu are idee cum arată lumea şi ce înseamnă ea…?

        Cred că reacţiile sînt fireşti şi nu denotă lipsă de respect sau altceva, atîta vreme cît nu se cunoaşte contextul. Însă chiar şi atunci, există o majoritate aşa-zis normală care efectiv nu poate accepta pe cineva ATÎT DE DIFERIT. E ca şi cum ar ateriza un extraterestru în mijlocul unui grup de oameni – ce ar face fiecare atunci? E teamă, e lipsă de informaţii, e instinct de conservare…

        Într-un cuvînt, e greu, extrem de greu. Toleranţa e un ideal, uneori e atît de departe… şi nu putem arunca piatra.

         
        • dagatha

          Februarie 1, 2015 at 4:57 pm

          Da…Probabil ai și tu dreptate în felul tău…E clar că este vorba și despre o lipsă de informare. Dar și de o mentalitate cultivată în perioada „de aur” când toate cazurile care nu erau…„normale” sfârșeau izolate iar familia era învățată că sunt o „rușine”…😦

           
          • Drugwash

            Februarie 1, 2015 at 5:09 pm

            Cîndva exista totuşi o normalitate cît de cît mai apropiată de termenul moral exact. Oricît ai vrea, nu poţi trata normal o persoană care nu răspunde corespunzător la stimulii consideraţi normali. Ţi-aş putea povesti scene la care am fost martor ocular, însă degeaba dacă n-ai fost acolo să le simţi în mod direct intensitatea…

             
            • dagatha

              Februarie 1, 2015 at 5:13 pm

              Este firesc să nu pot înțelege/vizualiza ceva ce nu mi-a fost dat să experimentez direct.
              Dar nu mă înțelege greșit! Eu nu vreau să tratez „normal” o situație de acest gen. Aș fi vrut doar să pot fi de vreun ajutor femeii care era copleșită, cu siguranță, mi ales în contextul în care ceilalți se uitau ca la urs.
              Asta ca să evit comparația cu alte locuri pe unde am mai fost și pe unde nu știu cum de alții reușesc să accepte mai ușor o astfel de problemă.

               
              • Drugwash

                Februarie 1, 2015 at 5:27 pm

                Poate că altora, din alte locuri, li se rupe efectiv de cei din jur.
                E absolut normal ca atunci cînd cineva se comportă diferit – poate iraţional – să fii deconcertat, să te miri, să ai reacţii în funcţie de propriul caracter. Asta fiindcă în primul rînd, necunoscînd situaţia clinică a persoanei, o presupui normală şi evident eşti intrigat de cauzele care ar fi putut cauza un comportament anormal.

                Mama acelui copil ar trebui să înţeleagă că ceilalţi au reacţii fireşti la ceva ce nu cunosc (şi/sau nu înţeleg) şi nu are de ce să fie ruşinată sau timorată. Sigur că e mai uşor de spus decît de făcut, dar trebuie să-şi impună asta. Pentru oricine ar interveni, e de ajuns să spună „e un copil cu probleme”. Prea puţini oameni în lumea asta sînt pregătiţi să facă faţă unei asemenea conjuncturi, fără a fi avertizaţi.

                Dacă vrei să fii de ajutor, trebuie întîi să înţelegi că ceea ce ştii tu despre lumea asta nu se aplică persoanei cu probleme. Ce poţi face e să încerci să sensibilizezi audienţa, să le explici simplu că e vorba de o persoană bolnavă (în acceptul general) care reacţionează diferit în contact cu lumea înconjurătoare şi ca atare interacţiunea trebuie să fie controlată de către cei ce cunosc cel mai bine acea persoană (recte părinţii/tutorii).

                 
                • dagatha

                  Februarie 3, 2015 at 11:46 pm

                  Cred că măcar ultima parte…o pot bifa…

                   
                  • Drugwash

                    Februarie 4, 2015 at 11:47 am

                    Prea multe nici nu poţi face, oricum. Dar e bine şi atît. Huguleţ!😉

                     
                    • dagatha

                      Februarie 4, 2015 at 12:57 pm

                      😉
                      Și ție.

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 4, 2015 at 5:14 pm

                      Săru’ mîna, chiar aveam nevoie.🙂

                       
                    • dagatha

                      Februarie 4, 2015 at 5:14 pm

                      atunci…dublăm!🙂

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 4, 2015 at 5:15 pm

                      Mă răsfeţi!^^’ Gîndul bun să ţi se întoarcă înzecit!😉

                       
                    • dagatha

                      Februarie 4, 2015 at 5:20 pm

                      😉
                      Să ne fie bine, zic!

                       
                    • Drugwash

                      Februarie 4, 2015 at 5:23 pm

                      Amin!

                       
                    • dagatha

                      Februarie 4, 2015 at 5:24 pm

                      🙂

                       
  4. adelinailiescu

    Ianuarie 31, 2015 at 1:53 pm

    Autismul e un mare mister. Nu sunt sigura daca acesti copii sunt prizonieri intr-o lume ciudata din care nu pot iesi sau noi suntem prizonieri intr-o lume si mai ciudata din care refuzam sa iesim crezand ca asta e normalitatea…

     
    • dagatha

      Februarie 1, 2015 at 4:31 pm

      e un mister, așa cum zici. Nu știu care lume e mai ciudată, cert e că e foarte dificil să găsim un punct de congruență acestor două lumi…😦

       

Ce părere ai?

 
Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

CÂRCIUMĂ DE FIȚE

îmi rezerv dreptul de a-mi selecta clienții

intrenoaptesizi

A fine WordPress.com site

Numai Filme

by Ana Ayana

Nina Docea

de Mădălina Rodocea

JURNAL

Ajutor pentru luat zborul

SENSURI

De ce îi este omului de astăzi foame ? De iubire şi de sens. (N. Steinhardt)

Creatii manuale-Amy Crafts

Despre pasiunea pentru handmade

Poteci de dor

"Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu" - Oscar Wilde

DrStoica / da-te-n blogul meu, te rog!

zâmbet, coaching, film, pamflet, fotografie, pareri, aiurea... dar hai sa fim pozitivi!

ComiCultural

Nu știu că nu știu nimic

Înşiră-te mărgăritare

Vorbe, cuvinte și litere prăfuite, despre lume, cu lume și pentru lume

Traista cu merinde

Toate lucrurile imi sunt ingaduite,dar nu toate sunt de folos.

Cu presa de perete

un blog de Alex Nedea

Machete Didactice

Machete didactice si materiale care vin în sprijinul mămicilor, educatorilor si tuturor celor implicati în educatia copiilor la scoală sau acasă.

Pishky's Blog

Numai cuvintele zburau între noi, înainte și înapoi - N. Stănescu

psi-words

... loc de joacă pentru cuvânt. serios!

Tiberiuorasanu's Blog

LECTURI, păreri, impresii de călătorie. Eu citez NU plagiez.

Valerica Oprisanu

Just another WordPress site

Spanac

Distribuitor autorizat de fazani hazlii

Cățărătorii

Când urci pe scara vieţii, nu uita să dai bună ziua tuturor, pentru ca atunci când cobori să aibă cine îţi răspunde

La Fée Blanche

Contesă de Chou-Fleur

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

Hapi. Riverwoman

Lift up the receiver, I'll make you a believer

Loc de dat cu capu'

sau cum să te fereşti de invizibil

Per aspera ad astra

Maison de santé

ursuleți năzdrăvani

frânturi din viață

Blogul Buceginatura2000

Informatii despre Mediu, Turism, Bucegi sit Natura 2000

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Alma Nahe(r)

Să se ducă la muncă, ca să nu mai citească şi ei nişte almanahe!

Surorile Marx

globus de miuzici, filme si alte rautati

Redsky2010's Blog

Trecand prin viata cu ochii larg deschisi

Dictatura justitiei

Just another WordPress.com site

Ochiul care rade

Felii de viata

Tink3rbe11's Blog

Eu in forma bruta

Pruncu

de vorba cu mine insumi

Tabakera

...pentru ganduri la care nu pot renunta

Despre sufletul meu

Pentru că mulţi seamănă cu mine şi n-au curaj să spună

Pseudolirice

Pseudo lirice

