Filosofia religiei (4) – Găselnițe de Bobotează

Sau cum unii preoți smintesc credincioșii

– Doamna [dirigintă n.a.], e adevărat că nu am voie să mă spăl pe cap o săptămână după Bobotează?

M-am uitat lung la ea. Părea destul de încurcată. Pe de o parte, părul ei lung care necesita îngrijire, pe de altă parte o ușoară teamă că ar putea încălca vreo poruncă divină. Mi-am înghițit primele cuvinte care îmi veneau în minte.

Canoanele bisericești nu sunt preferatele mele. Pe unele le înțeleg și le accept ca atare, pe altele nu pot să le descifrez neam. Cum ar fi această taină a…nespălatului. Se sfințesc apele, asta am priceput. Și pentru ziua aceea, de sfințire de ape, zic, eu pot să înțeleg că e oarecum un semn de respect și de credință. Sfânta Aghiazmă Mare – e simbol al sărbătorii. Se bea, se folosește la curățirea trupului, la sfințirea locului. Dar…apele curg! Le oprește cineva din cursul lor? Vin altele care nu au fost acolo la sfințenia dintâi. Lucrurile se schimbă în cele 7 zile de la sărbătoare.

Și apoi…dacă TOATĂ apa e sfințită, ce facem, mă rog cu…cea din canalizări? Nu mai folosim apa deloc? Nici la baie? Zic și eu! Da, sunt păcătoasă, mai ales prin faptul că nu prea m-am supus vorbei „crede și nu cerceta”. Dacă apare o astfel de interdicție în vreo carte esențială a creștinismului, cu explicație cu tot, să spunem că aș crede-o. Deși vremurile s-au schimbat puțin.

De altfel, sunt o mulțime de ritualuri și tradiții de bobotează. Or fi toate…creștinești? Sau se mai strecoară niște „băbisme” sau chiar obiceiuri păgâne?

Dați-mi voie să constat că se confundă din nou credința în Dumnezeu cu găselnițele religiei. Iar una dintre aceste găselnițe este legată de interdicția de a se spăla 7 zile după bobotează. Ca și cum acest ritual de purificare este destinat doar sufletului, de trup ne ocupăm peste 7 zile.

Am tot filosofat pe diverse teme și mai înainte:

1. Filosofia… religiei (1)

2. Filosofia religiei (2) – Abordare „profană” a ideii de Dumnezeu

3. Filosofia religiei (3) – Religia în școli/religia în biserică…

 

9 comentarii

  1. Toate nusefacerile astea au o rădăcină undeva, cîndva. Poate că multe dintre ele au izvorît din înţelepciunea populară şi au fost valabile o anumită perioadă de timp. Dacă mai sînt valabile astăzi în contextul social, cultural, material etc. – asta nu pot spune exact. Poate în anumite zone, da. În general la ţară, unde condiţiile de trai au rămas asemănătoare celor din trecut. La oraş, mai puţin spre deloc.

    Eu unul aş putea pune respectiva interdicţie pe seama gerului Bobotezei, cînd o baie – în special la cap – în atari condiţii ar fi putut genera îmbolnăviri serioase, motiv pentru care s-a creat şi propagat îndemnul de a evita spălarea pe cap în acea perioadă, devenit în timp precept pseudo-religios.

    Personal cred că multe dintre aşa-zisele interdicţii sau obiceiuri s-au născut din observarea realităţii şi ajustarea ei, însă în timp s-au pierdut motivele reale şi au rămas doar ideile de bază, cum că „aşa trebuie făcut” sau „aşa nu se face”. Din păcate, unii aşa-zişi preoţi întreţin asemenea „credinţe” din simplul motiv că prin ele îşi menţin puterea asupra populaţiei.

Ce părere ai?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s